שמירה על חיוניות בגיל השלישי

שמירה על חיוניות בגיל השלישי
כולנו רוצים לזכות באיכות חיים טובה בגיל השלישי ולשמור על חיוניות. למזלנו כיום עומדות בפנינו אפשרויות רבות שיכולות לסייע לנו מול תופעת ההזדקנות. אז אם גם אתם רוצים להבין יותר לגבי השינויים החלים לקראת הגיל השלישי ובמהלכו, רוצים לשמור על החיוניות שלכם ולהבין למה בכלל זה כדאי ואיך ניתן לבצע זאת, מאמר זה בדיוק בשבילכם.

אילו שינויים מהותיים מתרחשים אצלנו לקראת הגיל השלישי 

אין זה סוד שגופנו עובר שינויים לכל אורך החיים ומגיל מסוים הוא מתחיל תהליך של הזדקנות. תהליך זה אינו בהכרח דומה בין כל האנשים – חלקם מזדקנים מהר יותר וחלקם בצורה איטית יותר. יש לכך סיבות רבות:
  • גנטיקה: בוודאי כבר פגשתם אנשים שנראים צעירים לגילם מבלי שהם נקטו בכל פעולה מיוחדת. לכל אחד ואחת מאיתנו יש רקע גנטי שקובע את קצב ההזדקנות שלנו. זכרו אבל שמראה אינו תמיד ביטוי של הגיל האמיתי של הגוף שלנו, ויתכן כי אנו נראים צעירים לגילנו מבחינה חיצונית אך בפנים הגוף שלנו "בוגר" יותר. 
  • אורח חיים: אורח חיים משפיע במידה רבה על קצב ההזדקנות של הגוף – מבחינה חיצונית ופנימית. פעילות גופנית סדירה, תזונה נכונה ושמירה על אורח חיים בריא יכולים להשפיע בצורה חיובית ולהאט את תהליך ההזדקנות. חשוב לזכור כי איזון היא מילת המפתח כאן, כלומר שגם פעילות מאומצת מדי, חוסר פעילות, תזונה הנחשבת בריאה אך חסרת מזונות חשובים ועוד יכולים גם לגרום לתופעה הפוכה והזדקנות מואצת. 
אז מה משתנה לקראת הגיל השלישי ואילו שינויים מהותיים מתרחשים:
  • שינויים פיזיולוגיים הכוללים שינויים רבים שיכולים להתרחש במידה כזו או אחרת אצל כל אחד ואחת מאיתנו ובקצב שונה. באופן כללי הגוף לאט לאט מאבד מיכולותיו בכל התחומים, כוח שרירים, ירידה בצפיפות העצמות, הזדקנות העור, רפיון והופעת קמטים, נשירת שיער, ירידה בראיה ושמיעה, ירידה בחוש הריח והטעם, ירידה בתחושה, ירידה ביכולת ריפוי עצמי של הגוף ועוד. 
  • שינויים קוגניטיביים: אמנם ניתן גם לשייך שינויים אלה לשינויים פיזיולוגיים, אך כדאי להפריד אותם משאר השינויים. השינויים הקוגניטיביים לא בהכרח מתרחשים בקצב דומה לשאר השינויים, כלומר אפשר בהחלט להיות עם ראש צלול וצעיר בגוף שכבר הזדקן. אם לרוב הצלילות אינה משתנה בגיל השלישי (אלא אם קיימת פגיעה מוחית מהותית או מחלה הגורמת לירידה בפעילות הקוגניטיבית), כן יכול לקחת יותר זמן לזיכרון שלנו לפעול מבעבר. הזיכרון עצמו עשויי להיפגע עם השנים וככל שמזדקנים. 
  • שינויים פסיכולוגיים: אלה יכולים להתרחש מסיבות שונות, מחלות שונות, נטילת תרופות מסוימות, ובעיקר עצם השינויים החלים בחיינו שיכולים לגרום לתופעות פסיכולוגיות שונות כגון דיכאון שהיא בעיה נפוצה בגיל השלישי. בדידות, קושי בהתמודדות עם יציאה לפנסיה, קושי בקבלת המצב הקיים והתמודדות עם ירידה ביכולות ומחלות, קושי בהתמודדות עם מות בן או בת זוג, תחושת חוסר יכולת להתמודד עם החיים, בעיות כלכליות וחוסר תכנון פיננסי מראש, תחושת ערך עצמי ירוד ועוד גורמים רבים יכולים להשפיע עלינו ולגרום לשינויים פסיכולוגיים חולפים או קבועים. בחלק מהתרחישים ביכולתנו להתמודד (עם או בלי סיוע חיצוני), ועם חלק קשה להתמודד לבד וכדאי לגשת לייעוץ מקצועי. 

למה חשוב לשמור על חיוניות בכל הגילאים

שמירה על חיוניות בכל גיל ובמיוחד בגיל השלישי היא חשובה מאוד, מאחר שכך ניתן במידה מסוימת לשלוט על ההזדקנות שלנו ועל איכות חיינו. כלומר, אנחנו חייבים להיות אקטיביים, לבחור לשמור על החיוניות שלנו באופן מודע ולא לקבל את הגזירה. ניתן בהחלט לזכות לחיים טובים בהרבה, איכותיים יותר, מהנים יותר, בריאים וקלים יותר אם רק נחליט לשמור על עצמנו.

איך שומרים על חיוניות בגיל השלישי

מילת המפתח כאן היא פעולה. על מנת לשמור על החיוניות שלנו אנחנו צריכים לטפח את הגוף שלנו ואת המוח:
  • בעזרת פעילות גופנית סדירה ומתאימה. בחרו בפעילות מהנה עבורכם, עם הזמן תרגישו שהיכולות שלכם משתפרות, גם אם תתחילו מאוחר. 
  • העסיקו את המוח שלכם. משחקים, למידה, קריאה, הרצאות, ועוד, ובעצם כל דבר שיכול לגרום לכם להפעיל את המוח שלכם רק יסייע לכם בהמשך.
  • שמרו על רשת חברתית וקשר עם המשפחה. קשרים אלה יהפכו לחיוניים יותר ויותר עם העלייה בגיל. אחד האויבים של הגיל השלישי הוא בדידות, וביכולתכם למנוע זאת. צאו מהבית ופגשו חברים, משפחה, אנשים חדשים, ואל תשארו לבדכם. 
  • שמרו על תזונה בריאה ומאוזנת, הגוף שלכם יודה לכם. הימנעו ממאכלים תעשייתיים, בשלו בעצמכם ככל הניתן (למדו לבשל אם אינכם יודעים), התרחקו ממשקאות קלים ומתוקים, התרחקו ממאכלים מלוחים מדי, נסו לגוון את התזונה שלכם והכניס מזונות שונים לתפריט. 
  • הימנעו משתיית אלכוהול בכמות גדולה ומעישון בכלל. מותר לשתות כוסית פה ושם אבל הכל במידה.
  • היו קשובים לגוף שלכם. משהו השתנה פתאום? נראה לכם לא תקין? אל תחכו, פנו לרופא שלכם ובררו במה מדובר. עדיף לשמוע מהרופא שהכל בסדר מלגלות מאוחר מדי בעיה רפואית שיהיה כבר קשה לטפל בה. 
  • אל תהססו ואל תתביישו: ישנם מקרים בהם תצטרכו עזרה ועזרים. חשתם בירידה בשמיעה? ישנם כיום מכשירים שיכולים לסייע לכם ולאפשר לכם להמשיך להיות פעילים באופן מלא. זה עדיף בהרבה על התבודדות בעקבות חוסר יכולת לשמוע. השתמשו בעזרים שונים לפי הצורך: אין בושה להשתמש במקל הליכה, להשתמש בכיסא במקלחת, להתקין ידיות אחיזה בשירותים ועוד. העזרים נועדו לאפשר לכם להמשיך להיות פעילים ועצמאיים. 
  • שקלו מעבר לדיור מוגן מוקדם ככל האפשר. דיור מוגן מספק סביבה מוגנת ופעילה לבני הגיל השלישי בעלי עצמאות מלאה. בדיור מוגן אתם תזכו לכל הפרטיות הרצויה לכם עם דירה פרטית, עם גישה לכל השירותים הרבים הנדרשים כולל חוגים, הרצאות, חדר כושר, בריכת שחיה, טיולים, שירותי רפואה, מינימרקט, בית קפה, מסעדה, קבלה ועוד. כל אלה יהפכו את חייכם לקלים ומהנים הרבה יותר. לא יהיה לכם כל תירוץ לא להשתתף בפעילויות שונות ולשמור על החיוניות שלכם, תהיו בסביבת אנשים דומים לכם שקל להתחבר אליהם ולעשות חיים יחד. 
בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם