פצעי לחץ אצל מבוגרים

פצעי לחץ אצל מבוגרים
הופעת פצעי לחץ יכולה לקרות בכל גיל, אך בגיל מבוגר יש לפצעים אלו השפעה אחרת על הגוף וההחלמה מהם עלולה להימשך זמן רב יותר. כל המידע על פצעי לחץ, גורמים, טיפול ומניעה – במאמר הבא.

מהו פצע לחץ?

זהו פצע פתוח בעור שנגרם בגלל כוח או לחץ המופעלים על אזור מסוים בגוף, כך שלמעשה נוצר גם סוג של נמק וגם פצע נראה לעין. רוב פצעי הלחץ מופיעים בפלג הגוף התחתון באזורים כגון: אגן, קרסוליים, עקבים, מרפקים, עמוד שדרה, ברכיים, גב תחתון, ישבן ועוד. כמובן שהפצעים יכולים גם להופיע בראש, בשאר חלקי הגב, ועוד.

גורמים לפצעי לחץ

הגורם הכללי לפצעי לחץ הוא הפעלת לחץ מקומי או כוח ממוקד על שטח עור מסוים בגוף, מה שגורם להיווצרות פצע. ישנם 3 סוגי לחצים העלולים לגרום לפצעי לחץ:
  1. לחץ הנובע מתוך מעיכה של העור במקום מסוים, מה שקורה לרבים הנמצאים בתנוחה ישיבה או שכיבה לאורך זמן ממושך מאוד. מבוגרים המוגבלים בתנועתם או נמצאים במצב רפואי בגללו הם מרותקים למיטתם, מועדים ליותר להתפתחות פצעי לחץ.
  2. שפשוף ממושך או שחוזר על עצמו, של אזור בגוף, במיוחד באזורים בהם בולטת עצם, כמו לדוגמה מרפקים.
  3. מתיחה ממושכת או שחוזרת על עצמה באזור מסוים בגוף (נקרא "מאמץ גזירה"), המתרחשת לדוגמה אצל אנשים הקשורים ברתמות לכיסא גלגלים שאינו מתאים להם, כך שהם נמתחים לשני צדדים מנוגדים היוצרים פצע בעור.
כל עוד נוצר לחץ על האיבר או האזור בגוף, של יותר מכמה שעות ללא תזוזה, יש סיכוי גבוה להיווצרות הפצע.
מבוגרים אצלם המערכת החיסונית אינה חזקה מספיק (במיוחד קשישים סיעודיים), עלולים להיווצר זיהומים ובצקות בעקבות פצעי הלחץ. אותם מבוגרים, המרותקים למיטה בעקבות מצבם הבריאותי, לא תמיד מרגישים את היווצרות הלחץ על האיברים ולכן הם לא תמיד מגיבים בזמן והפצע מתגלה רק מאוחר יותר.

טיפול בפצעי לחץ

במידה והתגלה פצע לחץ שנוצר לאחר אי תזוזה של שעתיים לפחות, יש לפעול למען הפחתת הלחץ מהאזור שנפגע על ידי הזזת החולה ושינוי התנוחה לעיתים קרובות, וניתן גם להוסיף אביזרים כגון כרית או מזרון המיועדים להפחתת לחץ. בנוסף לכך יש לטפל באמצעות תזונה עשירה בחלבון ואף לתת תרופה אנטיביוטית (בהתייעצות עם רופא כמובן).
יש גם לדאוג לפצע עצמו: ניקוי הפרשות, מניעת זיהום ושמירה על היגיינה גבוהה.
הטיפול יכול להימשך זמן רב למרות שהפצע נוצר תוך זמן קצר.

מניעת פצעי לחץ אצל מבוגרים

על מנת למנוע הופעת פצעי לחץ אצל מבוגרים – בעיקר אלו המרותקים למקום ישיבה או מיטה – יש קודם כל לשנות את תנוחתם עד שעתיים בכל פעם. כמו כן יש להוסיף תמיכה באזורים המועדים להופעת פצעים כגון גב תחתון, ישבן ומרפקים. אם ישנה אפשרות להתאים את המיטה, הכורסה ואת כיסא הגלגלים לחולה זה מצוין.
גם אם המבוגר במצב סיעודי ומרותק למיטה או לכיסא גלגלים, אפשר לבצע תרגילים מותאמים שגם יסייעו לזרימת דם טובה יותר ולהפחתת הלחץ. כל זאת, באישור רופא מטפל כמובן.


בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם