פציעות ספורט בגיל מבוגר ואיך להימנע מהן

פציעות ספורט בגיל מבוגר ואיך להימנע מהן
אם בעבר נושא של פציעות ספורט בגיל מבוגר היה נדיר יותר, כיום עם מודעות שעולה וגוברת של ביצוע פעילות ספורטיבית לשם שמירה על בריאות גם בגיל מבוגר, נושא זה הפך למאוד רלוונטי. ספורטאים חשופים יותר לפציעות ספורט בכל גיל, אבל ככל שהגיל מתקדם הגוף נחלש יותר ויותר כך שהוא הופך חשוף עוד יותר לפגיעות עקב פעילות ספורטיבית, ובעיקר כזו לא מבוקרת ולא מותאמת. אז אם נושא זה מעניין אתכם ואתם רוצים להימנע מפציעות מיותרות בעת ביצוע פעילות ספורטיבית, המשיכו לקרוא.

סוגי פציעות ספורט נפוצות בגיל מבוגר

למעשה כל פציעות הספורט שהן נפוצות בגילאים הצעירים יותר, אופייניות גם בגיל מבוגר אם כי הן עשויות לקרות מהר יותר עקב הזקדנות הרקמות ואף להיות חמורות יותר, להחלים באיטיות ולהשפיע לרעה על איכות החיים. להלן דוגמאות לפציעות ספורט נפוצות בגיל מבוגר:
  • קרע המניסקוס בברך: רקמה סחוסית בתוך הברך שמשתתפת בפעילות התקינה של הברך. פציעה זו בדרך כלל נובעת מתנועה סיבובית של הברך תוך כדי נשיאת משקל עליו
  • שבר במפרק הירך: לרוב קורה עקב נפילה (כאשר בגיל מבוגר העצמות חלשות יותר)
  • שבר בשורש כף היד: גם כאן פציעה זו נובעת לרוב מנפילה כאשר היד משמשת לבלימת הנפילה ונוצר שבר עקרב חולשה של העצמות בגיל זה (נפוץ יותר אצל נשים בגלל אוסטאופורוזיס)
  • שבר בצלעות: שבר הנוצר לרוב עקב נפילה על פלג הגוף העליון
  • שטף דם מוחי: בגיל מבוגר, רקמת המוח פוחתת כך שהסיכון ללקות בשטף דם עקב חבלת ראש אפילו קלה עולה
  • שבר באגן: קורה בגיל מבוגר בעיקר בעקבות אוסטאופורוזיס כך שנפילה או אפילו תאונה קלה יכולים לגרום לשבר שכזה
  • קרע של גידים ושרירים של הכתף: מאחר והרקמות חלשות יותר בגיל זה, פעילות מאומצת ולא מבוקרת עשוייה לגרום לקרעים (חלקיים או מלאים) ברקמות של הכתף
  • דלקת או קרע בגיד אכילס (עקב)
  • שבר בעקב: כמו שבר בשורש כף היד, שבר זה נפוץ בגיל מבוגר. יכול לקרות עקב נקע  בקרסול בזמן הליכה, ריצה או כל פעילות ספורט מאומצת 
  • שבר של עצם הבריח: נפוץ בגיל מבוגר עקב נפילה

למה חשוב להימנע מפציעות ספורט בגיל מבוגר

כאמור בגיל מבוגר רקמות הגוף חלשות יותר, מאבדות מכוחן והגמישות שלהן. יחד עם זאת, אין זה תירוץ כדי להימנע מפעילות מאחר וחוסר פעילות פיזית מביאה איתה הידרדרות והיחלשות מהירה בהרבה עד כדי הופעה של חוסר יכולת תפקוד עצמאי. בנוסף, היווצרות של פציעות ספורט ובמיוחד כאלה שיגרמו לריתוק למיטה לתקופה, לחוסר יכולת תפקוד בחיי היומיום, עשויים לגרום להדרדרות מואצת, להופעה של בעיות בריאות נוספות (פיזיות או מנטליות) ואפילו למוות במקרים מסוימים. גם הפציעות שאינן מפריעות לתפקוד היום-יומי גורמות לכאבים וסבל שעדיף להימנע ממנו. 

איך מונעים פציעות ספורט בגיל מבוגר

נתחיל מכך שהפעילות הספורטיבית חייבת להיות מותאמת אישית, לפי היכולות הקיימות, לפי המגבלות הקיימות (יש להתייעץ עם הרופא שלכם לפני שאתם מתחילים בפעילות ספורטיבית חדשה) ותמיד בהדרגה. כלומר, כשמתחילים את הפעילות יש לבצע כמות מדודה וקטנה של פעילות ולהגדיל בהדרגה ולאט לאט את כמות הפעילות. פעילות מאומצת ופתאומית היא מתכון מוכח לפציעות.
היו קשובים לגוף שלכם, הימנעו מתנועות פתאומיות (תנועה פתאומית גם עשויה לגרום לסחרחורת ולנפילה עקב כך). חשוב להיעזר ולהישמע להוראות מדריכים מוסמכים לפעילות גופנית עבור אנשים מבוגרים. הבחור הנחמד במכון הכושר השכונתי לא בהכרח יודע להתאים תרגילים במינון ובעוצמה הנכונה עבורכם… אל תהיו גיבורים מול הנכדים, התנהגו בהתאם לגילכם והיכולות שלכם. אם אינכם בטוחים שפעילות ספורטיבית מסוימת מתאימה לכם, פשוט אל תבצעו אותה לפני שאתם מתייעצים עם הגורמים הנכונים (רופא, מדריך וכדומה). אין זה אומר שלא ניתן לבצע פעילות ספורטיבית, זוכרים את האישה בת ה-100 שביצעה צניחה חופשית? אם מצבכם מאפשר זאת אז זה אפשרי… 
דבר אחרון, יש להקפיד על ציוד ספורט מתאים ואיכותי. נעליים טובות וסגורות בזמן ביצוע פעילות גופנית. נעל לא מתאימה או רופפת עשויה לגרום לנפילה כואבת.
אם אתם רגילים לבצע פעילות ספורטיבית עוד מצעירותכם, כדאי להיות עם אצבע על הדופק ולבצע בדיקות רפואיות מדי תקופה במכון המתמחה בבדיקות מסוג זה.

פעילויות מומלצות בגיל מבוגר

פעילות גופני לא צריכה להיות עונש. חפשו קודם כל פעילות ממנה אתם נהנים. חשוב להכניס את הפעילות הגופנית כחלק מהלו"ז שלכם באופן קבוע וכדאי לשלב מספר פעילויות שונות, למשל התעמלות שלוש פעמים בשבוע והליכה בימים בהם אתם לא מבצעים התעמלות.
זה יכול וצריך להיות כיף! 

פעילויות ספורט מומלצות לגיל השלישי לדוגמה:

  • התעמלות: פילאטיס, פלדנקרייז, צ'י קונג ועוד. רוב הפעילויות הללו ניתנות לביצוע לאורך כל השנה בחוג עם מדריך. גם התעמלות במים היא מאוד מומלצת.
  • הליכה: הליכה היא אחת הפעילויות הגופניות הטובות ביותר. היא משפרת את הניידות, הסיבולת וגם את הכושר הגופני הכללי (סיבולת לב/ריאה למשל). רצוי לבצע הליכה בקצב בינוני, לא איטי ולא מהיר מדי. ניתן להשתתף בטיולים בהם יש מרכיב של הליכה בטבע גם. הליכה נורדית הפכה מאוד פופולרית בשנים האחרונות ומערבת הליכה בעזרת מקלות הליכה מיוחדים. אגב, לא חייבים ללכת למשך שעות, הליכה של עד 10-30 דקות מספיקה בהחלט - הכל תלוי ביכולות שלכם ובמצבכם הגופני.
  • שחייה: שחייה היא מאוד מומלצת מאחר והיא נעשית בסביבה בה יש פחות עומס על רקמות הגוף (הגוף צף בחלקו). שחייה תורמת לשיפור יכולת לב/ריאה ופיתוח סיבולת. 

 
בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
    

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם