נתוני בדידות בקרב קשישים

נתוני בדידות בקרב קשישים
הבדידות בקרב קשישים היא אחד האויבים המרים ביותר שקיימים וחייבים להילחם בה בכל דרך אפשרית. על פי מחקרים, בשנת 2016 כמעט חצי מבני גיל 75 ומעלה הרגישו בודדים. הבדידות משפיעה על בני הגיל השלישי באופנים רבים: פיזית, מנטלית, בריאותית, היא גורמת לעלייה באחוזי האובדנות לעומת הקהל הרחב וכן גורמת לתמותה מוקדמת באופן כללי. 

גורמים לבדידות בקרב קשישים

קיימים גורמים רבים לבדידות או לתחושת בדידות בגיל מבוגר. ככל שמתקדמים בגיל מתרחשים שינויים שחלקם בלתי הפיכים היכולים להוביל לתחושת בדידות. להלן כמה דוגמאות: 
  • מות בן/בת הזוג - לאחר שנים רבות יחד, כאשר אחד מבני הזוג נפטר, ישנה הרגשת בדידות פתאומית שיכולה להשפיע קשות על בן הזוג שנותר בחיים, גם אם הוא מוקף בחברים ומשפחה. ההתנהלות בחיי היום-יום בעצם משתנה ברגע כאשר החצי השני כבר אינו בין החיים.
  • בן/בת זוג במצב סיעודי - בדומה לסעיף הקודם, גם כאן חיי היום-יום משתנים ומשפיעים על בן הזוג שאינו סיעודי. הדבר קשה עוד יותר, כאשר בן הזוג הסיעודי אינו יכול לתקשר, או שיש צורך להעבירו למוסד סיעודי ובכך הוא בעצם יוצא מהבית ומהסביבה המשותפת.
  • מות חברים קרובים - אדם אשר רגיל להיות בקשר עם חברים, ירגיש בדידות כאשר אלו ילכו לעולמם, בדומה למות בן\בת הזוג.
  • מות חיית מחמד אהובה - בדומה למות אדם אהוב, חברים וכיו"ב, גם מות חיה אהובה שגודלה באהבה יכול להביא להרגשת בדידות, שכן חיות נוהגות להרעיף אהבה ותשומת לב על בעליהן, וללא אלו נוצרת ההרגשה של החוסר.
  • הפסקת עבודה - היציאה לפנסיה מהעבודה יכולה לגרום להרגשה שאין יותר ערך ליום-יום, כמו גם העובדה שפתאום יש הרבה פחות אינטראקציות אנושיות בין אם מדובר בחברים לעבודה, לקוחות או ספקים.
  • מחלות שמפריעות לתפקוד יומיומי - כאשר מופיעות מחלות המפריעות לתפקוד היומיומי, פתאום יותר קשה לצאת מהבית לפעילויות או למפגשים. 
  • דיכאון - זהו מצב מנטלי שמי שלוקה בו מרגיש בעיקר חוסר במצב רוח ורצון לעשייה. הדבר יכול להוביל גם לחוסר רצון להיפגש עם אנשים או משפחה מה שיוצר מצב של בדידות.
  • מחלות נפש שונות
  • אלצהיימר - מחלה מאוד לא פשוטה כאשר האדם הלוקה בה יכול גם לשכוח את האנשים הקרובים לו ביותר, מה שיוצר הרגשה של בדידות כיוון שהוא אינו מכיר אף אחד לכאורה.
  • מרחק מהילדים - כאשר נפגשים עם הילדים והנכדים לעיתים רחוקות בגלל מרחק מגורים, זה יוצר הרגשה של ריחוק ובדידות.
  • קושי ביציאה מהבית - כפי שציינו קודם - כל קושי לצאת מהבית יכול להשפיע על מפגשים עם אנשים אחרים מה שיכול להוביל להרגשת בדידות.
  • קושי בשמיעה ובראייה - גם כאשר נמצאים עם אנשים אחרים אך יש קשיים בשמיעה ובראייה, יכולה להיווצר הרגשה של פספוס. 

איך בדידות בקרב קשישים משפיעה על הבריאות?

מחקרים רבים מעידים כי הבדידות פוגעת בבריאות. היא יכולה להחמיר מחלות שונות, להגביר תחושת כאבים, לגרום למחלות נפש כמו דיכאון ועוד. הבדידות ללא ספק משפיעה לא רק על הבריאות אלא גם על תוחלת החיים. יותר ויותר מבינים ברפואה המערבית שהנפש קשורה בצורה הדוקה לגוף ולהיפך. להרגיש בודד, להרגיש אומלל לכן משפיע על מערכות שונות בגוף האדם. הבדידות גורמת לעלייה בחרדות ופחדים שונים שהם גם לא תורמים לבריאות טובה. 

איך ניתן למנוע את הבדידות בקרב קשישים? 

לכאורה התשובה פשוטה, לא להיות בודדים כדי לא להרגיש בודד… חשוב למצוא חברים, או בן/בת לוויה, ללכת לחוגים, למצוא תעסוקות שונות עם אנשים, להתנדב, ללכת ללמוד, לצאת מהבית ככל הניתן, לבקר את המשפחה ולהזמין את המשפחה הביתה, להשתתף בקבוצות תמיכה, לדבר ולתקשר כמה שאפשר. לא לשמור את החרדות בפנים אלא לדבר עליהן בין עם חבר או איש מקצוע. השתדלו להיות כמה שיותר עסוקים, מצאו לכם תחביבים, לכו למוזיאונים, הצגות, צאו לבלות עם חברים, צאו לטיולים בארץ ובחו"ל, לכו ללמוד משהו חדש. כיום יש היצע גדול של פעילויות לבני גיל השלישי, לרוב במחירים מוזלים, וכדאי לנצל אותן ככל הניתן. זכרו ככל שתשארו לבד בבית, כך תרגישו בודדים יותר. 

דיור מוגן כפתרון להפגת בדידות בקרב קשישים

הפתרון של דיור מוגן הומצא בארה"ב עבור בני גיל השלישי המעוניינים למצוא מקום להמשך חיים פעילים עם חיי חברה עשירים, פעילויות יומיומיות, הרצאות וחוגים שונים, ספורט, טיולים ועוד, הכל במסגרת של דירה פרטית במתחם המספק את כל השירותים הדרושים כולל רפואיים, כך שירגישו גם בטוחים. דיור מוגן בישראל הוא גם פתרון מאוד אטרקטיבי עבור כל מי שמעוניין במקום תוסס חיים, עם שירותים של בית מלון, שירות קבלה 24 שעות ביממה, שירות ביטחון 24 שעות ביממה, שירות אחזקה, שירות כביסה וגיהוץ, חדר אוכל עם אוכל מזין כשלא בא להם לבשל, שירות הסעות, סופרמרקט ובית קפה, בריכת שחיה מקורה, חדר כושר, התעמלות, צ'יקונג, פלדנקרייז, משחקים שונים (ברידג', שחמט, סנוקר, מולטימדיה ועוד), חוגי תיפוף, ציור ופיסול, גילוף עץ, ריקודי עם, שירה במקהלה, הרצאות שונות, טיולים בארץ ובחו"ל, ביקורים במוזיאונים עוד. 
קיימים הבדלים הן ברמת השירותים והפעילויות והן בתדירות ומגוון כך שחשוב לבדוק היטב ולהבין מה כלול ומה אקסטרה. ישנם גם בתי דיור מוגן המציעים מחלקה סיעודית כך שמוסרת הדאגה במקרה ויהיה צורך בכך בעתיד. 
כפי שניתן להבין, בדיור מוגן ובמיוחד באיכותיים שבהם, הכל מתוכנן על מנת לספק לדיירים את מירב ההנאה ולהפיג את הבדידות ובכך לאפשר להם להאריך חיים בכיף. כמובן שזה גם תלוי בכם, תצטרכו להשקיע בעצמכם ולא לאפשר לעצמכם להתבודד גם במצבים בהם כך אתם מרגישים. בדיור מוגן החברה והפעילויות נמצאות מעבר לדלת הדירה שלכם כך שאין צורך ללכת רחוק או לצאת מהמתחם. בדיור מוגן שתבחרו תוכלו למצוא אנשים דומים לכם מבחינות רבות שכל מבוקשים הוא להתחבר וליהנות מחיים מאושרים בגיל השלישי.
בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם