משמעות העלאת גיל הפרישה

משמעות העלאת גיל הפרישה
לגיל היציאה לפנסיה, יש משמעויות רבות: הוא קובע מתי ניתן להפסיק לעבוד ולהיות זכאים לדמי פנסיה מבחינה חוקית, ולכך יש השלכות כלכליות מכובדות על מוסדות המדינה. הסיבה היא שלרוב אין כלל קשר בין גיל הפרישה הקבוע בחוק לבין תוחלת החיים. מאחר וברוב המדינות המפותחות, וישראל ביניהן, תוחלת החיים עולה כל הזמן (התפחתות הרפואה, מיגור מחלות, מודעות גבוהה יותר לאורח חיים בריא וכו'), ברור שנוצר פער תקציבי ההולך וגדל עד כדי סכנה של חוסר יכולת של ביטוח לאומי לשלם את הפנסיות בעתיד. לכן, נושא העלאת גיל הפנסיה עושה כותרות לעיתים תכופות ועולות הצעות חוק שונות על מנת לפתור את בעיית התקציב. כיום גיל הפרישה בישראל עומד על 67 שנים לגברים ו-62 שנים לנשים כאשר קיים רצון להעלות את גיל הפרישה לשני המינים לגיל 68. עבור הגברים מדובר בתוספת של שנה אחת בלבד אבל לנשים מדובר בתוספת של 6 שנים שמהווה הבדל משמעותי.

גיל הפרישה לפנסיה בעולם

גיל הפרישה בעולם נע בין גיל 55 לנשים באירן וגיל 70 לגברים בלוב כך שישראל נמצאת במקום טוב באמצע. ובכל זאת בישראל (ובמדינות רבות בעולם) בוחנים את האפשרות של העלאת גיל הפרישה. במדינות ה-OECD למשל, מספר התושבים בגיל 65 בשנת 1970 עמד על 85 מיליון (עם תוחלת חיים של 75 שנים) ומספר זה צפוי לעלות ל-350 מיליון עד שנת 2050 (עם תוחלת חיים של 83 שנים). כלומר גידול של 400%. מכאן קל להבין גם כי כמות הפנסיונרים וגילם עולים, יחד עם תוחלת חיים ארוכה ביותר כך שנוצר בור תקציבי בגופים הפנסיונים בעולם. ללא שינוי מהותי, יהיה צורך בהעלאת מיסים  וביצירת מיסים חדשים, הקטנת תשלומי הפנסיה, תלות פיננסית של הפנסיונרים בילדיהם וכדומה, אם גיל הפרישה לא יותאם. התחזית הזו כבר התגשמה ביפן, שם תוחלת החיים כבר היום הגיעה לגיל 83, ובשנת 2010 מעל 35% מהאוכלוסייה ביפן מקבלים קצבת זקנה, כך שצפוי כי עד אמצע המאה הנוכחית המספר יתקרב ל-60% (לא לשכוח שביפן גם הילודה הולכת וקטנה עם השנים בגלל יוקר מחייה גבוה במיוחד ועוד תהליכים שונים המתרחשים שם). ברור אם כן שתשלומי הפנסיה של אלה שעובדים כבר מזמן לא יכולים לכסות את עלויות הקצבאות שהאזרחים בפנסיה זכאים לקבל. בישראל המצב פחות חמור אבל בהחלט חייב להימצא פתרון.

חוק גיל פרישה 2018

ב-2018 הועלה גיל הפרישה לנשים מגיל 60 לגיל 62. גיל הפרישה החדש חל רק על נשים שנולדו החל ממאי 1947. שאר הנשים נותרו עם גיל פרישה בין 60 ל-61 בהתאם לחוק שחוקק בשנת 2004.  
גברים נותרו עם גיל פרישה בגיל 67 ללא שינוי.  

עליית תוחלת החיים אל מול גיל פרישה שלא משתנה

חשבו לרגע, גיל פרישה של 65 שנים עם תוחלת חיים של 70 שנים מול גיל פרישה דומה עם תוחלת חיים של 85 שנים. במקרה הראשון, אדם עובד הפריש לפנסיה שלו עד גיל 65 וקיבל קצבת פנסיה במשך 5 שנים (עד גיל 70 שהיא תוחלת החיים שלו). במקרה שני, אדם עובד הפריש לפנסיה שלו עד גיל 65 וקיבל קצבת פנסיה במשך 15 שנים (עד גיל 85 שהיא תוחלת החיים שלו). כלומר על אותו סכום שהוא הפריש לפנסיה בחייו, המדינה צריכה לשלם את הקצבה למשך זמן שהוא כפול 3.
תוחלת החיים בישראל נכון לשנת 2016 עמדה על 80.7 שנים לגברים ו-84.2 שנים לנשים. 
בנוסף לעלות הפנסיונית, תשלומי קצבאות, העול על המדינה גם מתגבר בתחומים אחרים כגון עלויות בריאות. ככל שחיים יותר, כך העלות למערכת הבריאות עולה, יותר מחלות, יותר טיפולים, ועוד.
כמו כן, גם עלויות החיים עצמם עולות - מכיוון שתוחלת החיים ארוכה יותר, יש רצון שאיכות החיים תהיה טובה יותר, ומבוגרים רבים משקיעים בפנאי, תחביבים, מגורים בבתי דיור מוגן וכדומה.

שוק העבודה בגיל מבוגר

אם בגלל רצונם להיות עסוקים או אם בגלל צורך כלכלי אמיתי, רבים מבני גיל השלישי עובדים או מעוניינים למצוא עבודה, אפילו באופן חלקי. שוק העבודה בגיל מבוגר אינו קל במיוחד, כיוון שההיצע דל ביותר ולרוב גם התגמול נמוך בהרבה מזה של אדם צעיר יותר, למרות הניסיון והיכולות. על מנת לעבוד בגיל מבוגר לרוב צריך להיות מוכנים לוויתורים, לא בהכרח תמצאו תפקידים איכותיים כפי שהתרגלתם אליהם במהלך שנות העבודה שלכם וגם תקבלו שכר נמוך בהרבה. זאת בעיקר למי שיצא לפנסיה ומחפש לאחר מספר שנים עבודה. כלומר שלא היה רצף תעסוקתי. מכאן אפשר להסיק כמה מסקנות:
  • שנות הפנסיה צריכות להיות מתוכננות: יש לדאוג ולוודא שתוכלו להתקיים מהקצבאות ומהחסכונות שלכם. בדקו את תוכניות הפנסיה השונות שלכם.
  • אם אתם חושבים שתצטרכו להמשיך לעבוד, נסו להישאר במקום עבודתכם אם הדבר ניתן ולא לצאת לפנסיה (לעיתים מקום העבודה לא ישאיר לכם ברירה, כלומר זאת זכותו של המעביד להחליט אם לאפשר לכם להמשיך או לא). יתכן כי תוכלו להגיע גם להסכמה הדדית של המשך עבודה במשרה חלקית ולא מלאה. 
  • ניתן להיעזר בגופים שונים שיכולים לסייע במציאת עבודה לאחר הפרישה. קחו בחשבון שההיצע דל והתנאים לא תמיד טובים.
  • אם אינכם זקוקים למשכורת למחייה בגיל הפרישה, האפשרויות רבות יותר כולל כאלה של עבודה בהתנדבות.
  • תוכלו לנסות להקים עסק עצמאי בין אם יש לכם תחביב שניתן להפוך לעסק, או לתת שירותי ייעוץ חיצוניים כפרילנסרים בתחום בו עסקתם וכיו"ב.
בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם