מחלות עור אצל קשישים

מחלות עור אצל קשישים
העור מהווה אחד האיברים הגדולים יותר בגוף האדם ולו תפקידים רבים כגון הגנה מפני מזהמים, וויסות חום הגוף ועוד. כחלק מתהליך הזדקנות טבעי גם העור מזדקן ומאבד חלק מתכונותיו. בעקבות זאת, גם מחלות שכיחות אצל קשישים יכולות להשפיע לרעה על העור.

מחלות עור שכיחות בזקנה

  • עור יבש ומגרד: קילוף מרובה של העור הנו שכיח אצל קשישים והוא תוצאה של עור יבש ומזדקן. כאשר הקילוף מלווה בגרד הדבר עלול לסמן על הופעת סוכרת, מחלת כליות או כבד. שימוש בקרם לחות (רגיל או טיפולי – בהתאם להוראות הרופא) באופן קבוע יעזור להחזרת לחות העור והפחתת התסמינים של העור היבש.
  • סרטן העור: בארץ ישראל החשיפה לשמש היא חזקה ולאורך שנים יכולה לגרום להתפתחות סרטן העור. הופעת שומה או שינוי בה, צמיחת עור יתר, בלוטות עור וכדומה – כולן יכולות לסמן הופעת סרטן עור. רופא עור יאבחן (במידת הצורך תילקח דגימה לבדיקה) באם אכן מדובר במחלה זו או בתופעה אחרת.
  • פצעי לחץ: אלה כיבים המתפתחים בעור אצל קשישים המרותקים למיטה או כיסא גלגלים. כאשר קיימת גם מחלת סוכרת אצל הקשיש, שכיחות המחלה עולה עקב זרימת דם לקויה בעור וירידה בתחושה של העור. במצבים בהם קיים סיכון להתפתחות פצעי לחץ, יש חשיבות רבה בשינויי תנוחה תכופים למניעתם. קייימים גם עזרים שונים, מזרונים וכריות מיוחדים אשר תפקידים לחלק את משקל הגוף באופן משתנה ושווה יותר וכך למנוע היווצרות לחץ ממוקד על העור אשר יכול לגרום לפצע לחץ.
  • כתמי עור: אמנם לא מדובר כאן במחלה של ממש אלא בהזדקנות העור, אך חשוב לבצע מעקב אחר כתמים שונים על העור, על מנת לוודא שלא מדובר או לא מתפתח סרטן עור.

מחלות עור זיהומיות

מחלות עור זיהומיות נגרמות עקב הידבקות מחיידקים ווירוסים. קיימות מחלות רבות מאוד, ואצל הקשישים מחלות העור הזיהומיות הנפוצות יותר הן:
  • פטרת העור: מלבד ההאזורים הנפוצים יותר כגון בעור שבין הבהונות, פטרת יכולה גם להתפתח אצל קשישים באזורים של קפלים של עור (מתחת לשדיים, קפלים של הבטן ועוד) מאחר והם יוצרים סביבה חשוכה ולחה שמהווה קרקע פורייה לפטריות. שמירה על היגיינה אישית גבוהה בדרך כלל תמנע את המחלה.
  • פטרת ציפורניים: מחלה זו קיימת גם אצל צעירים יותר אך שכיחה הרבה יותר אצל קשישים עקב הזקנות העור, ירידה בהיגיינה אישית, וכתוצאה משנית של מחלות אחרות. גם כאן, שמירה על היגיינה וטיפול תקופתי בציפורניים יסייע להימנע מהמחלה.

מחלות עור מדבקות

  • סקביאס: מחלת הגרדת נגרמת עקב הידבקות בקרציון תת עורי. המחלה מאוד מדבקת וגורמת לתופעות של גרד עז בעור. לרוב המחלה מופיעה עקב הידבקות מאדם אחר (מגע) אשר חולה במחלה ואף משימוש משותף בבגדים או מגבות נגועות על ידי אדם החולה במחלה. סימנים של המחלה הם: גרד עז (חמור יותר בלילה), פריחה של העור עם קשריות אדומות, לעיתים הופעה של קווים אדמדמים בעור (כתוצאה מהמחילות שהקרציון חופר בעור להטלת ביצים). אצל קשישים הסיכוי להידבקות במחלה גבוה יותר עקב ירידה בתפקוד המערכת החיסונית. בבתי אבות בהם הצפיפות גבוהה (מספר מיטות בחדר אחד למשל) המחלה יכולה להדביק קשישים בקלות יחסית אם היא לא מאובחנת ומטופלת מיד.
  • הרפס: הרפס היא מחלה וירלית אשר יכולה לפגוע באזורים שונים בגוף, החל מהשפתיים בצורתה הקלה יותר, עד לאברי מין ועיניים בצורתה הקשה יותר. המחלה מאוד מדבקת כאשר החיידק נמצא במצב פעיל (פריחה של העור, יבלות וכו'). אצל קשישים המחלה גם יכולה לפגוע בעצבים היקפיים בגפיים. הטיפול יכול לכלול משחות מיוחדות ואף נטילת כדורים ספציפים – רופא העור יאבחן ויחליט על הטיפול הנכון.

מחלות עור על רקע נפשי

אין ספק כי הנפש משפיעה על גוף ולהיפך. מצבי לחץ נפשי ומשבר יכולים לגרום לתופעות שונות בעור. אצל קשישים, הופעה של מחלה, אבדן בן זוג, ירידה בתפקוד, שכחה ועוד, גורמים ללחצים נפשיים שעלולים להתבטא גם כמחלות עור שונות.
תחום רפואה מיוחד התפתח בעקבות תופעות אלו, על מנת לתת מענה למחלות עור על רקע פסיכולוגי – רפואה פסיכו-דרמטולוגית. רופאים אלו יתנו מענה משולב, הן פסיכולוגי והן רפואי-עורי למחלות. סוגי מחלות העור אשר הקשר הנפשי בהם נבדק הם: פסוריאזיס, דלקת עור, אקנה, התקרחות פתאומית, אסטמה של העור וכו'.
בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם