מחלות נשימה בגיל מבוגר

מחלות נשימה בגיל מבוגר
ניתן לחלות במחלות המערבות את מערכת הנשימה בכל גיל, אך יחד עם זאת בגיל מבוגר חשוב עוד יותר לשים לב אליהן כי יכולות להיות להן השלכות חמורות יותר מאשר בגיל צעיר. היכולות של הגוף להילחם במחלות היא ירודה בגיל מבוגר, עקב תהליך הזדקנות טבעי כך שמחלות שהן לכאורה פשוטות וקלות בגיל צעיר יכולות להפוך לקשות ואף מסכנות חיים בגיל מבוגר. אם המחלה גורמת לאשפוז או שהייה ארוכה במיטה, היא יכולה גם להוביל להידרדרות כוללת של כל מערכות הגוף. לכן חשוב להיות קשובים לגוף ובמידה ומופיעות תופעות של קשיי נשימה, שיעול, קוצר נשימה, אסתמה וכדומה, לפנות לרופא בהקדם ולא לחכות שהמחלה תתפתח לממדים קשים יותר. במאמר זה נעסוק בכמה ממחלות הנשימה הנפוצות יותר. 

אסתמה בגיל מבוגר

עם העלייה בגיל יכולות הנשימה פוחתות הן בגלל הזדקנות רקמות הגוף, גמישות פחותה של עצמות בית החזה וכן סיבות סביבתיות כמו זיהום אוויר, עישון ועוד. כל אלה יכולים לגרום להופעת מחלת האסתמה המתבטאת בעיקר בשיעול לילי, קוצר נשימה וצפצופי נשיפה. המחלה יכולה לגרום לסבל רב ושכיחותה עולה בכל העולם. האסתמה למעשה היא תגובה של צינורות הנשימה, המתכווצים תוך כדי יצירת ריר. הדבר מהווה הפרעה ממשית לזרימה תקינה של האוויר בזמן הנשימה. המחלה עלולה לגרום לגירוי ודלקת מתמשכת אצל החולה כך שכל חשיפה לוירוס, חיידק, לחות גבוהה או אלרגנים עשויה להוביל לתגובה חזקה. 
ניתן כמובן לטפל במחלה בעזרת תרופות שונות, משאפים ואינהלציות למקרים של התקף אסתמה, אך ישנם גם צעדים שכדאי לנקוט בהם על מנת להפחית את הסיכוי להופעת התקף, כגון שימוש במסנני אוויר בבית, נטילת כדורים נוגדי חמצון, וכמובן להימנע מעישון וחשיפה למזג אוויר לח במיוחד. לא בכדי העיר ערד ידועה כמקום בו חולי אסתמה מרגישים טוב יותר בזכות מזג האוויר היבש המתקיים בה.
במידה ואתם חוששים כי אתם מתחילים לסבול מתסמינים של מחלת האסתמה, יש להתייעץ מוקדם ככל האפשר עם הרופא שלכם מאחר והטיפול פשוט בהרבה בשלבים המוקדמים של המחלה וניתן למנוע את החמרתה. התעמלות בגיל מבוגר המערבת תרגילים לשיפור הנשימה גם עשוייה לסייע במניעת המחלה ובהאטת התפתחותה. מדובר על תרגול יוגה, טאי צ'י ודומיהם, שחייה שהיא ספורט מצוין לשיפור מערכת הנשימה באופן כללי ועוד. כל אלה מהווים דרך מצויינת גם להפעיל את כל הגוף וגם לחזק את מערכת הנשימה. 

קוצר נשימה בגיל מבוגר

בפסקה הקודמת סקרנו את מחלת האסתמה שהיא יכולה להיות סיבה להופעת קוצר נשימה, אך קיימים גורמים נוספים שכדאי להכיר. למשל בעיות לב,  מחלות ריאה, חרדה ועוד עשויים לגרום לקוצר נשימה. גם כושר גופני ירוד יכול לגרום לעצמו לקוצר נשימה.
חרדה היא תופעה שכיחה בגיל מבוגר וסיבות להופעתה הן רבות ולעיתים קשות לאיתור. בעיות נפשיות או מצבי לחץ שונים יכולים כולם לגרום להתקפי חרדה המתבטאים גם בקוצר נשימה. חשוב להיות ערים למצבים נפשיים ירודים ולבקש עזרה רפואית מוקדם ככל האפשר, כך גם תוכלו למנוע היווצרות של בעיות קשות יותר. מומלץ להקפיד על כושר גופני טוב ככל שהגוף מאפשר זאת, ובהתאם למצב הרפואי. הליכה ופעילויות פיזיות אחרות כפי שסקרנו במאמרים אחרים על פעילות גופנית.בגי מבוגר, הן דרך מצוינת לשמור על הכושר ולמנוע הופעת מחלות משניות. 

מחלות ריאה חסימתיות בגיל מבוגר

אסתמה היא גם מחלה חסימתית אך קיימות מחלות נוספות כגון, COPD שהיא הפרעה חסימתית ריאתית כרונית. לרוב ה-COPD מופיעה בגיל מבוגר לאחר חשיפה לעישון או לרעלים אחרים הפוגעים בריאות לאורך זמן. ישנם החולים גם באסתמה וגם ב-COPD יחד. הסימנים המוכרים למחלות ריאה חסימתיות הן קוצר נשימה, שיעול והפרעה הגורמת לירידה בפעילות גופנית. לעיתים קשה לאבחן מחלות ריאה חסימתיות אצל אנשים מבוגרים בגלל הופעת מחלות שונות אחרות, ועיקר האבחנה נשענת על הסימנים של המחלה ועל ביצוע בדיקת תפקוד ריאות. הטיפול במחלות ריאה חסימתיות תלויה כמובן בסוג המחלה ולרוב כוללת גם טיפול מניעתי כגון הפסקת עישון, שיפור תזונה, קבלת חיסונים תקופתיים (שפעת וכדומה), ביצוע פעילות גופנית והשתתפות בסדנה לשיקום ריאתי וכמובן טיפול תרופתי. אנשים מבוגרים לעיתים לא פונים לעזרה רפואית כאשר מופיעים סימנים שונים של הפרעות נשימתיות במחשבה שמדובר בדבר טבעי הקשור לגילם, אך חשוב לא לחכות ולפנות לרופא עם כל הופעה של סימנים נשימתיים כדי שהוא יוכל לאבחן מוקדם ככל הניתן באם מדובר במחלת ריאה חסימתית ולהתחיל בטיפול מתאים עוד כשהמחלה בתחילתה.

דלקת ריאות בגיל מבוגר

דלקת ריאות היא מחלה זיהומית מסוכנת בגיל מבוגר מאחר והיא יכולה להוביל לכשלים במערכות גוף שונות עד כדי מוות. המחלה שכיחה יותר בעונת החורף, והיא אחד הגורמים הבולטים לתמותה בגיל מבוגר. 
המחלה כאמור היא זיהומית ויכולה להיגרם עקב חשיפה לחיידק, וירוס או פטריה אשר חודרים לריאות דרך הנשימה. המחלה גורמת להפחתת היכולת של הריאות להעביר חמצן לשאר הגוף, כך שהגוף מתגונן על ידי וויסות השימוש בחמצן והעברתו קודם לאיברים החשובים יותר תוך הפחתת כמות החמצן לאיברים פחות חיוניים כדוגמת הכליות ומערכת העיכול. אם הכליות ומערכת העיכול נפגעים בגלל מחסור בחמצן המגיע אליהם, המצב יכול להגיע עד לכשל תפקודי שלהם, דבר שיגרור אחריו סיבוכים קשים נוספים וללא טיפול מתאים אפילו מוות. 
אחד הסימנים המחשידים הראשוניים למחלה הוא הופעת רעשי נשימה, אך יכולים גם להופיע שיעול לח (עם ליחה צהובה או ירוקה), חולשה כללית, עייפות, חום, צמרמורת, קצב נשימה מואץ, דופק מהיר ובלבול. במידה והרופא שלכם יבחין בכך ויחשוד כי קיימת דלקת ריאות, אבחון ודאי של המחלה יתבצע בעזרת שיקוף ריאות ובדיקות דם מתאימות. חשוב להיות תמיד ערים לסימנים שיכולים להופיע ולא לדחות את הביקור אצל הרופא. כאמור המחלה יכולה להתפתח במהירות ולהוביל אפילו למוות.
קיים חיסון נגד דלקת ריאות שמומלץ לקבל כאשר עוברים את גיל 65 ולאחר מכן אחת לכל חמש שנים. השתדלו לשמור על אורח חיים בריא ככל האפשר - פעילות גופנית ותזונה נכונה הם התחלה טובה להימנעות מהמחלה. הטיפול במחלה מתבצע בעזרת תרופות נוגדות וירוסים במידה והמחלה ויראלית ואנטיביוטיקה במידה והמחלה היא חיידקית. בנוסף גם יינתן טיפול בתרופות להפחתת חום ונגד כאבים בהתאם לתסמינים הקיימים. 

 
בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
    

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם