מהו יתר לחץ דם ואיך הוא משפיע על מבוגרים?

מהו יתר לחץ דם ואיך הוא משפיע על מבוגרים?
לחץ דם גבוה או יתר לחץ דם נחשב למחלה כרונית שרבים לא מודעים אליה ולא מרגישים בה. בגיל המבוגר בעיקר לחץ הדם הגבוה הוא שכיח מאוד והוא עלול להיות אחד הגורמים העתידיים למחלות כגון מחלות לב, מחלות כליות, אירועים מוחיים, מחלות עורקים וכלי דם, סכרת ועוד.
שיעור המחלה הוא כ-20% בקרב האוכלוסייה. עם העלייה בגיל, שיעור המחלה בקרב קבוצות גיל מבוגרות יותר, עולה.

איך מגדירים לחץ דם גבוה?

משמעות לחץ הדם הוא הלחץ שהדם מפעיל על דפנות כלי הדם השונים בגופינו כאשר הוא זורם. כאשר הלחץ על כלי הדם גבוה, זה נחשב ליתר לחץ דם.
הגדרת יתר לחץ דם היא מאוד ברורה – ישנם ערכים מסוימים שהם הרצויים ומעבר לכך ישנן דרגות של יתר לחץ דם. ערך לחץ הדם מורכב משני מספרים – מספר אחד גבוה (סיסטולי) ומספר אחד נמוך (דיאסטולי). המספר הגבוה הוא ערך הלחץ כאשר הלב מתכווץ ומזרים דם אל העורקים. המספר הנמוך הוא ערך הלחץ כאשר הלב נמצא במנוחה.
לחץ הדם הרצוי באופן כללי צריך להיות 120/80 והוא נחשב לתקין עד ערך של 130/85. באוכלוסייה הסובלת מ"תסמונת החלוק הלבן" (כ-10% מהאוכלוסייה) בה לחץ הדם עולה בנוכחות אנשי צוות רפואי, מבצעים בדיקה נוספת בה מוצמד לזרוע מכשיר הנקרא "הולטר" למשך 24 שעות המודד את לחץ הדם לאורך היממה.
יתר לחץ דם מתחיל להיחשב גבוה כאשר הוא עולה על 140/90 ואז ישנן 2 דרגות – דרגה 1 נחשב כאשר הערך הוא בין 140/90 ועד 159/99, ויתר לחץ דם בדרגה 2 נחשב כאשר הערך הוא מעל 160/100. לחץ דם גבוה במיוחד נחשב כאשר הערכים הם 180/110.
את בדיקת לחץ הדם מומלץ לבצע החל מגיל 40 פעם בשנה. כאשר מגלים לחץ דם גבוה, המטופל צריך להיבדק אצל הרופא המטפל פעם בחצי שנה.

מהם הגורמים ליתר לחץ דם?

הגורמים ללחץ דם גם טמונים בדרך כלל באורחות החיים שלנו ובהרגלים שונים. להלן מספר דוגמאות לגורמים ליתר לחץ דם:
  • עישון
  • שימוש מופרז באלכוהול
  • שימוש בסמים
  • תזונה עתירת מלח ושומן
  • השמנת יתר
  • פעילות גופנית נמוכה או חוסר בפעילות גופנית
  • מצבי סטרס ולחץ באופן סדיר
  • גיל: נשים מעל גיל 65 וגברים מעל גיל 55 – סבירות גבוהה יותר לעליית לחץ הדם
  • שימוש בתרופות שונות
  • גנטיקה – אם יש במשפחה היסטוריה של יתר לחץ דם זהו גם גורם סיכון

איך אפשר למנוע את עליית לחץ הדם?

לא תמיד אפשר למנוע את לחץ הדם הגבוה, אבל בהחלט אפשר לפעול להורדת הערכים. העיקרון הוא לעבור לניהול אורח חיים בריא יותר משמעותית ממה שהייתם רגילים. להלן מספר דוגמאות: הפסקת עישון, הורדה משמעותית בכמויות המלח באוכל, צריכת אלכוהול מוגבלת – עד מנה אחת ביום, תזונה בריאה מופחתת שומנים ועשירה בפירות ובירקות (מומלץ להתייעץ עם רופא או דיאטנית בהתאם למצב בריאותכם), ירידה במשקל או שמירה על משקל תקין והימנעות מהשמנה עתידית, פעילות גופנית (מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה בקשר למינון ולאופי הפעילות).
ישנן גם תרופות המטפלות ביתר לחץ דם והן נרשמות על ידי רופא המשפחה. ישנם מצבים בהם יש לקחת מספר תרופות שהקומבינציה ביניהן תביא לתוצאה הטובה ביותר.

השפעת לחץ דם גבוה על שגרת החיים

גילוי מוקדם של יתר לחץ דם הוא חשוב מאוד, שכן יש הסובלים מכך כבר החל מגילאי 30-50. מכיוון שלחץ הדם הגבוה אינו מורגש אך עושה נזק מצטבר לאורך השנים (ולכן אגב הוא מכונה "הרוצח השקט") חייבים להיות מודעים אליו ולפעול בהתאם, בין אם זה בשמירה על אורח חיים בריא יותר או נטילת תרופות מתאימות.
אם לחץ הדם הגבוה התחיל בגיל מבוגר יותר, יכול להיות שיהיה לכם קשה יותר לאמץ הרגלים חדשים בריאים יותר. אבל יש לזכור שהוא יכול לגרום למחלות קשות יותר ולכן מומלץ לעשות מאמץ ולחיות טוב יותר. בגלל שתוחלת החיים ארוכה יותר כיום, יש עוד שנים רבות לפניכם, מלאות בפעילויות לגיל הזהב בין אם זה במקום מגוריכם או בבית דיור מוגן, ואתם בוודאי רוצים לבלות אותן וליהנות מהן כאשר אתם במצב פיזי טוב.


בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם