מאילו מזונות כדאי להימנע בגיל מבוגר

מאילו מזונות כדאי להימנע בגיל מבוגר
נושא התזונה הנכונה בגיל מבוגר מקבל הרבה תשומת לב אך לא תמיד מובן ממה צריך להיזהר או להימנע.  יצרני המזון לא תמיד עושים לנו חיים קלים עם פרטים לא ברורים על אריזות מזון, ובמקביל מוצעים לנו תוספי מזון רבים שאמורים לסייע למלא את החסר, לא תמיד ברור אילו מרכיבים נכנסים לנו לצלחת המנה במסעדה ועוד. 

למה צריך לשים לב בתזונה בגיל מבוגר

בגיל מבוגר חלים שינויים הן באורח חיינו עם ירידה בפעילות, והן פיזיולוגיים עם הזדקנות טבעית של הגוף שלנו, שלא לדבר על מחלות שיכולות להתלוות לזקנה. אם בגיל צעיר הגוף שלנו מסוגל להתמודד עם מרבית המאכלים והמזונות (למעט מקרים של רגישות או מחלות), בגיל מבוגר, מערכת העיכול שלנו מזדקנת. למערכת העיכול בגיל מבוגר קשה יותר להתמודד עם מלאכת העיכול הכוללת פירוק וקליטת החומרים הנחוצים לנו. גם חוש הטעם שלנו נחלש ומשתנה בגיל מבוגר והדבר גורם לנו להגביר את תיבול האוכל, ובעיקר להמתיק ולהמליח יותר ובהמשך תבינו כיצד זה משפיע עלינו.
עם השנים כולנו רוכשים הרגלי תזונה כאלה ואחרים ופחות שמים לב למרכיבי התזונה שלנו, אך בגיל מבוגר לא מומלץ להמשיך באותם ההרגלים וחשוב להתאים את התזונה שלנו כדי להבטיח שלא נזיק לעצמנו וגם נספק לגוף שלנו את המרכיבים החיוניים בכמות הרצויה. מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה ודיאטנית קלינית עבור התאמות אלו ספציפית עבורכם ובהתחשב במצבכם הרפואי.  

הימנעות ממזון שומני בגיל מבוגר

נושא השומנים באוכל ממשיך לעלות לכותרות. מצד אחד ישנם סוגי שמנים שמאוד חשובים לגופינו וגם מסייעים בספיגת ויטמינים A, D ו-E ומצד שני רמת שומנים גבוהה מדי בדם יכולה להוביל לבעיות בכלי דם כמו טרשת עורקים ואף חסימת  כלי דם חיוניים. ישנו קונצנזוס לגבי הימנעות מצריכת שומנים מקבוצת הטרנס ושמנים מתועשים מורכבים. שומנים טבעיים עדיפים ובריאים יותר אך חשוב שהצריכה תהיה מאוזנת ולא להגזים עם אותם שומנים על אף שהם נחשבים מועילים. כדי להימנע מאכילת שומנים יש להתאים את התזונה ולשנות הרגלים, יותר ירקות ופירות, יותר מזון טרי ולא מתועש, בשר ודגים רזים ופחות אוכל מטוגן.   

הימנעות ממלח בגיל מבוגר

צריכת מלח מוגזמת בעולם המערבי מוכרת כגורם סיכון למחלות ותמותה. בגיל מבוגר, כפי שראינו קודם, קשה יותר לגוף שלנו לעבד ולעכל מזונות וגם חוש הטעם שלנו נפגם כך שקיימת נטייה להגזים עם כמות המלח במזון. הדבר יכול להוביל למצבים של אגירת מים בגוף, בצקות ועלייה בלחץ הדם היוצרת עומס יתר על הלב. ברור כי כל אלה אינם רצויים באף גיל אך בגיל מבוגר הם הופכים להיות מאוד מסוכנים כך שהמסקנה המתבקשת היא שחשוב להמעיט באכילת מלח. אם אתם מבשלים בעצמכם נסו להפחית בכמות המלח שאתם מוסיפים, אם אתם אוכלים במסעדה, בקשו שיכינו לכם את האוכל עם מעט מלח (במידת האפשר שלא תפגע בטעם המנה) או לכל הפחות אל תוסיפו מלח בכלל. היזהרו ממזונות מתועשים וחטיפים אשר בדרך כלל כוללים בתוכם כמויות גדולות מאוד של מלחים. גם סלטים מוכנים למיניהם, חמוצים, קוביות תיבול, אבקות מרק ועוד כוללים בתוכם כמויות מלחים גדולות. בדקו היטב את התווית על אריזות המוצרים שאתם קונים: אם כמות הנתרן עולה על 300 מיליגרם לכל 100 גרם הימנעו מרכישתו. היזהרו גם מאריזות המצהירות שהמזון מכיל כמות מלח מופחתת - קריאת האותיות הקטנות של כמות הנתרן הכלולה, תגלה לכם אם באמת המוצר מתאים לאכילה עבורכם.  

הימנעות מסוכר בגיל מבוגר

נודה על האמת, כולנו אוהבים מתוק, אנחנו מורגלים עוד מגיל קטן לאהוב מזון מתוק והסוכרים נמצאים כמעט בכל מזון אפשרי - באוכל מתועש, במשקאות קלים, בפירות, במאפים ועוד הרבה. הבעיה מתחילה כאשר צריכת הסוכר הופכת למוגזמת מאחר והיא יכולה להוביל למחלת הסוכרת, השמנת יתר ואף הוכח מחקרית קשר ישיר בין צריכת סוכר מוגזמת לבין הופעתן של מחלות לב וכלי דם, אפילו יותר ממלח. סוכר ממכר, וקשה להיפרד ממנו לחלוטין (הוא גם נמצא באופן טבעי בפירות וירקות כפי שצוין) אך חשוב להימנע ממזונות עתירי סוכר מעובד, כמו ממתקים וחטיפים וגם לבדוק היטב את כמות הסוכרים הכלולה במזונות השונים. לדוגמא בדגני בוקר עתירי סיבים תזונתיים שהם מאכל מומלץ למבוגרים,  חברות המזון נוטות להגביר את כמויות הסוכרים במוצרים על מנת להפוך אותם יותר טעימים עבורינו. גם בכאלה שרשום עליהם שהם כוללים כמות סוכר מופחתת, צריך לבדוק היטב מה באמת הכמות הכלולה. אם אתם יכולים, עדיף כלל להימנע מצריכת סוכרים - התחילו בשתיה שלכם, קפה, תה והימנעו משתיה קלה, העדיפו מים. תחליפי סוכר הפכו לפופולריים אך מחקרים חדשים בנושא מראים כי הם לא תורמים ואך עשויים גם הם להוביל להתפתחות של סוכרת ולהשמנה. בכל מקרה, מאחר ומומלץ לאכול פירות וירקות, עדיף שתקבלו את "מנת" הסוכרים שלכם דרכם ותימנעו מכל המזונות האחרים. 

הימנעות ממזון משומר בגיל מבוגר

מזון משומר הוא פופולרי בגיל מבוגר בעיקר מאחר והוא אינו דורש מאמץ רב בהכנות ובישולים. פשוט מחממים ואוכלים. הפיתוי גדול אך הוא טומן בתוכו רכיבים שלרוב אינם בריאים ואף עשויים להזיק לנו במיוחד אם הם הופכים למנה יום-יומית שלנו. לא תמיד ברור מה כלול באוכל משומר, החוק מחייב להצהיר על המרכיבים הכלולים במזון המשומר, אך לא פעם קשה לקרוא את האותיות הקטנות במיוחד בגיל מבוגר בו גם ככה הריאה שלנו פחות טובה. לרוב, הם כוללים רכיבים לא רצויים כגון: שומני טראנס, מלחים, סוכרים, חומרי טעם וריח, חומרים משמרים וכימיקלים שונים. מטרת תוספת הרכיבים היא לשפר את הטעם של המזון המשומר, להאריך את חיי המדף שלו לתקופה ארוכה במיוחד וגם להוזיל את עלויות הייצור שלו. במקום לימון אמיתי שגם מוסיף טעם וגם יכול לשמש כחומר שימור טבעי, ישתמשו בכימיקל המדמה טעם של לימון ויכניסו חומר שימור מלאכותי למשל. לכן ומאחר וחשוב לנו בגיל מבוגר לשמור על תזונה נכונה ומאוזנת, עדיף להימנע ככל האפשר מכל המזונות המשומרים ולהעדיף להכין בעצמנו את האוכל ממרכיבים ברורים ומדודים.  

הימנעות ממזון מעובד בגיל מבוגר

גם מזון מעובד, למשל נקניקים למיניהם, מעדני חלב, וכדומה, כוללים כמויות חומרים לא בריאים בתוכם מאותן הסיבות שהם כלולים במזון משומר. גם אלה מופחתי השומן או המלח כוללים עדיין מרכיבים לא בריאים כך שעדיף להימנע מהם ככל הניתן. לאוהבי הנקניקים והפסטרמות, ניתן בקלות יחסית להכין למשל פסטרמה הודו בבית בתיבול שאתם אוהבים ובמאמץ מינימלי ביותר (חיפוש קצר באינטרנט יגלה לכם את המתכונים). כך תוכלו ליהנות מפסטרמה טעימה מאוד שלא תכלול כלל חומרים מסוכנים לתוכה ושתוכלו להתגאות בה כי הכנתם אותה בעצמכם.
 
בואו לביקור אישי. נשמח לארח אתכם.
התקשרו 09-7662626
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
   

דיור מוגן - בית גיל פז
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב גבורות 1 כפר-סבא
מתעניינים: 09-7662626
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 

מפת אתר