טיפים למניעת כאבי גב אצל מבוגרים

טיפים למניעת כאבי גב אצל מבוגרים
כאבי גב הנה תופעה מוכרת לרוב האנשים כמעט בכל הגילאים והם לרוב תוצאה משולבת של תנוחה לא נכונה, ישיבה ממושכת, הרמת חפצים בצורה לא נכונה, עודף משקל ועוד. אצל אנשים מבוגרים, התופעה יכולה להיות יותר שכיחה מאחר ולכל הסיבות הנ"ל מתווספות סיבות של ירידה בתפקוד - פעילות יום-יומית, החלשות של מערכת השרירים, הזדקנות של רקמות ועד.  במאמר זה נבחן את הסיבות להיווצרותם של כאבי הגב, איך למנוע אותם ואת השפעת המצב הנפשי על כאבי הגב.

למה בכלל סובלים מכאבי גב?

כאבי גב נוצרים מסיבות רבות ויכולים להופיע במקומות שונים בגב ואפילו באזורים בגוף שלכאורה לא נראים קשורים. כדי להבין למה סובלים מכאבי גב, חשוב להבין קודם איך הגב בנוי ומתפקד. הגב שלנו מורכב ממערכת שלדית - עמוד שידרה, המורכב מחוליות - עצמות הנעות אחת על גבי השנייה דרך מפרקים, ביניהן רקמות סחוסיות בדמות דיסקים בין חוליה לחוליה אשר תפקידם גם לאפשר תנועה חלקה ולשאת את העומסים על החוליות כמו בולם זעזועים, מרקמות רכות המחברות בין החוליות וממערכת שרירים המאפשרים תנועתיות של הגב. בנוסף לתפקיד התנועה, עמוד השדרה גם מגן על חוט השדרה העובר לתוכו ומערכת עצבים היוצאת ממנה אל איברים שונים בגוף.
מכאן שכל פגיעה באחד או יותר מהחלקים המרכיבים את הגב, תשפיע ישירות על היכולת התפקודית של הגוף בכך שהיא יכולה למנוע תנועה נכונה וחלקה וכמובן גם לגרום לכאבים. 
לכך גם צריך להוסיף כי רקמות, שרירים ומפרקים אחרים בגוף יכולים גם להשפיע על הגב ולגרום להופעת כאבים. למשל שרירי בטן חלשים יגרמו לעומס יתר על עמוד השדרה, בעיות ברכיים יכולות לגרום לכאבים בגב בגלל שאינן מאפשרות תנועה נכונה של הרגליים ושל הגב. 
ישנם גם מצבים בהם נרגיש כאבים במקומות אחרים בגוף, ברגליים, ידיים ועוד, אשר יכולים להיות ביטוי של בעיה בגב, בכך שנוצר לחץ מסוים על עצבים היוצאים ממנו אל אזורים אחרים בגוף שם יורגש הכאב (כאב מוקרן). גם מצבים נפשיים ירודים כמו דיכאון יכולים לגרום לכאבי גב ועל כך בהמשך. 
בגיל מבוגר נוספות סיבות כמו מחלות מפרקים כמו ארטריטיס, אוסטאופורוזיס (ירידה בצפיפות העצם), ירידה כללית בתפקוד בעקבות הזדקנות והחלשות של מערכת השרירים, הרמת חפצים בצורה לא נכונה, הליכה עם נעליים לא איכותיות, שינה על מזרן שאינו תומך בגב כראוי ועוד. מאחר ובגיל מבוגר, באופן כללי, הגוף שלנו נחלש, השרירים פחות חזקים והמפרקים בלויים יותר, ניתן להבין כי הגב שלנו יהיה פגיע יותר מבגיל צעיר יותר.
מאחר וכאבי גב יכולים לגרום לנו לירידה תפקודית נוספת בגיל מבוגר, עד כדי ריתוק למיטה, חשוב לפנות בהקדם לרופא על מנת לאבחן את מקור הבעיה ולטפל בה מוקדם ככל הניתן.

מניעת כאבי גב באמצעות התעמלות וספורט

קודם כל, חשוב להזכיר כי עם כל בעיה של כאבי גב (גם אם היו בעבר בלבד) ולפני שאתם מתחילים בהתעמלות או ספורט, כדאי להתייעץ עם הרופא על מנת לוודא שהפעילות ואיזה סוג של פעילות מותרת עבורכם. 
כפי שראינו קודם,  קיים קשר ישיר בין ירידה בתפקוד, ירידה ביכולת מערכת השרירים לכאבי גב. בעצם יש כאן סוג של מעגל קסמים, ככל שהשרירים שלנו יהיו חלשים יותר ופחות נאמן אותם, כך הפעילות שלנו תהיה מופחתת והעומסים על העצמות והמפרקים יהיו גדולים יותר, כך שיכול להיווצר כאב גב וכך נרצה פחות להזיז אותו, דבר שיגרום להמשך ירידה בתפקוד ויכולות השרירים. אז איך שוברים את מעגל הקסמים? פשוט, מתחילים להתעמל. חשוב שסוג ההתעמלות, התנועות, התדירות ורמת הקושי יהיו מותאמים למצב שלנו. התעמלות יתר או כזו שאינה נכונה עבורכם עשויה גם לגרום לנזקים וכאבים אף חמורים יותר. היו קשובים לגוף שלכם.
ישנם הרבה סוגי התעמלות: כאלה שיותר שמים דגש על גמישות, כאלה שיותר שמים דגש על חיזוק שרירים, כאלה שמשלבים הליכה ועוד. חשוב שהפעילות שתבחרו בה תתאים לכם ותרגיש נוחה לכם. 
גורם נוסף להיווצרות כאבי גב היא החלשות של מערכת השרירים, שרירי הגב ושרירי הבטן. שרירי בטן חלשים יגרמו לחלוקת עומסים לא נכונה על עמוד השדרה עד כדי פריצת דיסק, לשחיקת מפרקים מואצת ועוד. לכן חשוב לאמן את השרירים על מנת להחזיר להם את הכוח, הסיבולת והתנועתיות הנחוצים. חשוב לאמן את השרירים בהדרגתיות תוך כדי "הקשבה" לגוף שלנו.
חוסר גמישות גם יכול לגרום לכאבי גב, ההתעמלות תעזור להחזיר עד כמה שניתן את הגמישות והתנועתיות של מפרקי הגב. 
קיימות קבוצות התעמלות שונות ורבות אשר מיועדות לאנשים מבוגרים עם בעיות כאלה ואחרות, וכדאי לבדוק ולהצטרף לקבוצה שכזו. אגב, אם אתם דיירים בבית דיור מוגן או בבית אבות ישנם חוגי התעמלות מותאמים בדיוק לגיל שלכם. אם יש לכם משמעת עצמית גבוהה, תוכלו גם להתעמל לבדכם, אך מומלץ יותר לבצע זאת בקבוצה שיש בה דינמיקה טובה והיא גם מלווה במדריך מקצועי אשר יידע לתת לכם עצות נכונות ולמנוע ביצוע תרגילים בצורה לא נכונה.

מניעת כאבי גב בעזרת תזונה נכונה

קודם ראינו שפעילות גופנית יכולה לסייע במניעת כאבי גב, אך גם תזונה נכונה תקל על כאבי גב במידה רבה ועשויה למנוע מכאבים להופיע. בגיל מבוגר יש נטייה לאכילה לא בריאה, אין לנו כוח לבשל, קונים אוכל מוכן, מרבים באכילת מתוקים ומלוחים (יש ירידה בטעם בעקבות הזדקנות כך שנרצה להגביר כמויות של תיבול), אוכלים מאכלים עתירי שומן ועוד, שלא רק מחלישים את הגוף במקום לספק לו את אבות המזון הנחוצים לו (גם יכולת הגוף שלנו לעבד ולקלוט חומרים חשובים יורדת בעקבות ההזדקנות), אלא גם יכולים להזיק לו. מערכת השרירים שלנו לא תקבל את המרכיבים הנחוצים לפעילותה התקינה, המזון יכול לגרום להשמנת יתר, דבר שיקשה עלינו לבצע אפילו פעילות פשוטה  של הליכה בגלל כאבים והתעייפות מהירה. 
לכן יש חשיבות רבה גם לשמור על משקל תקין, על אכילת מזונות בריאים (כאלה הדרושים גם לאנרגיה וגם לשרירים, לעצמות ולמפרקים). חשוב להתייעץ עם רופא ודיאטנית על מנת לקבל ידע והמלצות לתזונה בריאה ונכונה המותאמת למצבכם.

השפעת מצב נפשי על כאבי גב

בגיל מבוגר, בעקבות ההזדקנות, נוצרים מתחים נפשיים מוגברים, סטרס בגלל חוסר יכולת לבצע דברים כמו פעם, מתח נפשי מהלא נודע ומהעתיד. הוכח שלמתח נפשי יש השפעה ישירה על הגוף, יכולת להגביר הופעת מחלות, דבר שיכול להתבטא במספר אופנים, אחד מהם והבולט מביניהם הוא כאבי הגב. נמצא אפילו כי אנשים הנמצאים במצב נפשי ירוד סבלים יותר מכאבי גב לעומת אחרים הנמצאים במצב נפשי טוב. אחת הסברות לגבי הקשר בין כאבי גב ומצב נפשי ירוד מעלה כי במצב שכזה קיימת פעילות עצבית מוגברת הגורמת להתכווצויות של שרירי הגב ושל כלי הדם באזור שהם אחראים להופעת כאבים בגב. התופעה כל כך רחבה שאפילו נתנו לה שם ברפואה:  Tension Myoneural Syndrome או בעברית, תסמונת של כאב שמקורו במתח נפשי. ההבחנה בעיקר מתבצעת על בסיס היעדר ממצאים גופנים אחרים. הטיפול במצב זה הוא בשורש הבעיה, טיפול במתח הנפשי. אפשר ללכת לפסיכולוג, לדבר עם חבר טוב, פעילות גופנית נכונה גם יכולה להוריד מתח, ועוד.

 
בואו לביקור אישי. נשמח לארח אתכם.
התקשרו 09-7662626
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
   

דיור מוגן - בית גיל פז
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב גבורות 1 כפר-סבא
טל': 09-7662626

 

מפת אתר