חיסונים בגיל מבוגר

חיסונים בגיל מבוגר
מדי שנה ובמיוחד לפני עונת החורף נושא החיסונים לאנשים מבוגרים עולה לכותרות. מערכת הבריאות בישראל מספקת חיסונים שונים עבור קבוצות גיל שונות. החיסונים, חלקם חובה וחלקם בחירה, מיוצרים מחיידקים או נגיפים מומתים או מוחלשים שלמים או לא, אשר לאחר הזרקתם לגוף גורמים למערכת החיסונית לזהות אותם ולפתח נוגדנים המסייעים במלחמה כנגד היחשפות והידבקות באותם החיידקים. מאמר זה בא לספק לכם מידע כללי לגבי החיסונים השונים בגיל מבוגר. 

למה כדאי להתחסן בגיל מבוגר?

עם העלייה בגיל ובמיוחד עם ההגעה לגילאים מבוגרים, יכולותיהם של הגוף ומערכת החיסון להילחם נגד מחלות חיידקיות פוחת. מאז המצאת החיסונים הראשונים, הם מהווים את אחד הכלים היותר יעילים למניעת מחלות מדבקות. אם היסטוריית האנושות ידעה אירועים חמורים של מחלות מדבקות שהובילו לתמותה רחבת היקף של עשרות ומאות אלפי אנשים, כיום בזכות החיסונים, רוב המחלות הקשות נשלטות וההתפרצויות שלהן נשארות מצומצמות. לדוגמא, מחלת האבעבועות השחורות הוכחדה לחלוטין וקיימות דוגמאות נוספות כמו מחלת הפוליו, הטטנוס ועוד. חלק מהמחלות נעלמו מהעולם וחלקן עדיין קיימות ופעילות ובמיוחד במדינות העולם השלישי שם הנגישות לשירותי רפואה ותכניות חיסונים הן מוגבלות ביותר. 
משרד הבריאות מעדכן ומפרסם את המלצותיו לגבי החיסונים המומלצים בגיל מבוגר (מעל גיל 65) וניתן גם כמובן לשוחח עם הרופא המטפל שלכם על מנת לקבל מידע רלוונטי לגבי החיסונים שכדאי לכם לבצע והוא יפנה אתכם לקבלתם.
אחת הבעיות בגיל המבוגר, היא לא רק ההידבקות במחלה עצמה, אלא גם סיבוכים שיכולים לנבוע בעקבות המערכת החיסונית החלשה או אם קיימות מחלות רקע. לדוגמה, הרבה פעמים שפעת יכולה להסתבך ולהפוך לדלקת ריאות חריפה או לדלקות אחרות כגון סינוסים, אוזניים וכדומה.

אילו חיסונים קיימים לגיל מבוגר?

  • חיסון נגד שפעת: זהו החיסון המוכר והנפוץ ביותר כיום. רובינו חושבים ששפעת היא מחלה קלה יחסית המלווה בסימפטומים קלים אך למעשה מחלה זו יכולה להיות גם קטלנית כאשר היא מסתבכת ואם לא ניתן חיסון עבורה בזמן. מיליארדי אנשים בעולם חולים בשפעת מדי שנה, ובישראל נפטרים ממנה כ-500-1000 איש  כל שנה בממוצע. הסיבה העיקרית לתמותה משפעת היא היכולת שלה להתפתח לדלקת ריאות כאשר בגיל מבוגר הסיכוי להתפתחות שכזו גוברת מאחר והגוף פחות מסוגל להילחם נגדה. היעילות של החיסון נגד שפעת בגיל מבוגר היא מוכחת ומחקרים מעידים כי היא מורידה את סיכוני התמות בכ-50%. לכן משרד הבריאות גם ממליץ להתחסן נגד שפעת מגיל 65. לאחר ביצוע החיסון הראשון, יש לחזור עליו מדי שנה, במיוחד מאחר והרכיבים של החיסון מתעדכנים מדי שנה על מנת לתת מענה עבור נגיפי השפעת הצפויים באותה השנה. את החיסון ניתן לקבל בהפניית רופא בכל קופות החולים החל מעונת הסתיו. על מנת להימנע מסיכון בהידבקות, כדאי לבצע את החיסון מיד עם תחילת עונת החיסונים בסתיו - החיסון יהפוך ליעיל כשבועיים לאחר קבלתו.
  • חיסון נגד פנוימוקוק: חיידק הפנוימוקוק קיים בשכיחות גבוהה והוא גורם למחלות קשות כגון דלקת ריאות, דלקת קרום המוח וזיהומים בדם. כל אלה הן מחלות היכולות לפתח סיבוכים קשים אף יותר עם סיכויים גבוהים של תמותה. כפי שצוין קודם, בגיל מבוגר הגוף חשוף יותר למחלות ובעל יכולות מופחתות להילחם נגדן ולכן משרד הבריאות ממליץ על חיסון נגד פנוימוקוק מעל גיל 65. לרוב חיסון זה יינתן באופן חד פעמי (אין צורך לחזור ולהתחסן שוב מדי שנה) אך קיימים מקרים בהם מומלץ לחזור על החיסון ועל כך יש להתייעץ עם הרופא שלכם. ניתן לקבל את החיסון בכל קופות החולים ללא עלות אם גילכם הוא מעל 65 ולאורך כל השנה. ניתן גם לקבלו יחד עם חיסון נגד שפעת.
  • זריקת דחף נגד טטנוס-דיפטריה: הטטנוס הוא חיידק הקיים באופן טבעי באדמה ובאופן מוכר יותר על מתכות חלודות, שעשוי לחדור לזרם הדם דרך פצעים בעור. החיידק פוגע במערכת העצבים, גורם להתכווצויות שרירי הלסת עד כדי חוסר יכולת לפתוח את פה, לבלוע ואף יכול לגרום להפסקת נשימה. המחלה עדיין מופיעה בזמננו אך לרוב היא פוגעת באנשים שלא קיבלו חיסון נגדה. החיסון משולב עם חיסון נגד מחלת הדיפטריה הגורמת לזיהום בלוע וקשיי נשימה ואף מוות. משרד הבריאות ממליץ על ביצוע החיסון אחת ל-10 שנים.
קיימים חיסונים מיוחדים נוספים כמענה נגד מחלות מיוחדות ופחות נפוצות וכן חיסונים מיוחדים במקרה של טיסה לאזורים מסוימים בעולם. יש להתייעץ עם רופא בנושא זה.

מאיזה גיל כדאי להתחסן?

משרד הבריאות ממליץ על ביצוע חיסונים מסוימים החל מגיל 65 (ישנם חיסונים שלא קשורים לגיל כמו טטנוס) אך במקרים, למשל עם קיום מחלות רקע מסוימות, בהם הרופא ימליץ על ביצוע חיסונים בגיל מוקדם יותר. בכל מקרה יש להתייעץ עם הרופא שלכם ולבדוק אילו חיסונים מומלצים עבורכם ומאיזה גיל.
בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם