זכויות דיירי דיור מוגן

זכויות דיירי דיור מוגן
אם אתם גרים בדיור מוגן או בוחנים את האפשרות עבורכם או עבור בני משפחה קרובים, חשוב להבין שלדיירים בדיור מוגן יש זכויות המגיעות להם מקורח החוק בישראל שכדאי להכיר מקרוב. חשוב לקרוא את ההסכמים ולוודא שכל תכולתם היא בהתאם לנדרש ובהתאם לרצונו והסכמתו של הדייר העתידי כך שלא יכולות להיווצר הפתעות בהמשך. מאחר וקיים שוני בין בתי דיור מוגן שונים, חשוב לוודא שמה שהוצג והובטח לכם מילולית אכן מגובה בכתב בהסכם בדיוק כמו עם כל הסכם עליו חותמים במהלך החיים. וודאו שאחרי החתימה תוכלו רק לשמור על ההסכם במגירה ולהתחיל ליהנות מחיים נהדרים בבית דיור מוגן.  

חוק דיור מוגן

בישראל חוקק חוק הדיור המוגן בשנת 2012 במטרה לספק מסגרת חוקתית לשמירה על זכויות הדיירים המוגנים ואת אופן הפעילות והפעלת בית דיור מוגן. היעדר חוק לפני שנת 2012 העלה חשש שגופים שונים עלולים לפעול תחת ההגדרה של בית דיור מוגן ולנצל לרעה את הדיירים בו כל עוד לא קיימת מסגרת חוקתית ופיקוח.
החוק מפרט בצורה ברורה מהם התנאים לקבלת אישור רישיון הפעלת בית דיור מוגן, את מסגרת הפיקוח על בתי דיור מוגן וכמובן את הזכויות של הדיירים בדיור מוגן. ההגנה מקורח החוק מתייחסת הן בהיבט תנאי המגורים והמחיה בדיור מוגן והן בהיבט הכלכלי הקשור לחיים בדיור מוגן (פקדונות ועלויות שוטפות). רוב בתי הדיור המוגן בישראל נמצאים בבעלות פרטית וחלק קטן מופעלים כמלכ"ר או על ידי קופות החולים. 

למה צריך רישיון להפעלת דיור מוגן?

אם האנשים המתגוררים בדיור מוגן הם בדרך כלל מבוגרים בעלי עצמאות פיזית ונפשית, החוק הגדיר תנאים שונים לקבלת רישיון להפעלת בית דיור מוגן וזאת על מנת להגן על אוכלוסיה מבוגרת מניצול לרעה. הרישון מבטיח כי הדיירים יקבלו שירותים שונים באופן אחיד ומובטח. אין זה אומר שבכל בית דיור מוגן איכות ומגוון השירותים שווים, אך ישנם שירותים שונים שחובה על בית הדיור המוגן לספק לדיירים, והנה מספר דוגמאות:
  • שירותי בריאות על יד אחות, ניהול מידע רפואי של הדיירים והפנייה לטיפול רפואי, בכפוף לרצונם של הדיירים והצורך הרפואי.
  • עזרה ראשונה בבית הדיור המוגן, 24 שעות ביממה, בידי אדם בעל הכשרה מתאימה. אם בבית הדיור המוגן יש פחות מ-250 דירות, אין חובה להפעיל מחלקה סיעודית המאפשר לדיירים אשפוז. 
  • מענה אנושי 24 שעות ביממה לעזרה לדיירים.
  • עובד סוציאלי מוסמך.
  • יצירת קשר יומית עם כל דייר ודייר לבדיקת שלומם.
  • כניסה מבוקרת לבית הדיור המוגן.
  • שירותי אחזקה לבית הדיור המוגן ולדירות, לשטחים הציבוריים, למערכות ולציוד שמעמיד הדיור המוגן לטובת הדיירים.
  • שירותי ניקיון לבית הדיור המוגן, לשטחים הציבוריים. שירות ניקיון בתוך הדירות אינו חובה, אך בבתי הדיור היוקרתיים, השירות ניתן פעם בשבוע ברמת ניקיון בסיסית.
  • פעילויות תרבות, העשרה וספורט מתוך סל שירותים שהוגדר על ידי שר הרווחה בהתייעצות עם השר לאזרחים ותיקים. מגוון הפעילויות והיקפם נקבע בהתייעצות עם ועד הדיירים. נקודה זו חשובה כי יכול להיות שוני רב בין בית דיור מוגן למשנהו. 
  • צוות רב מקצועי הכולל רופא, עובד סוציאלי ואחות. קבלת דייר לדיור מוגן יכולה להיות תלויה באישור הצוות הרב מקצועי במקום. הצוות רשאי גם לקבוע שדייר מסוים צריך לעבור מדירתו בשל שינוי במצבו הרפואי.
  • חובות משתנים בהתאם להרכב חוזה ההתקשרות מול בית הדיור המוגן וכן שירותים לפי בחירתו של הדייר (שירותים אלו לא כלולים בסל הבסיסי והם בתשלום נוסף).

זכויות דיירים בדיור מוגן

למי שגר בבית דיור מוגן יש זכויות שונות (וחובות) בכל הקשור להתנהלותו היום יומית במסגרת הדיור המוגן למשל:
  • זכות ניהול חיים על פי רצונו של הדייר בהתאם לכללי ההתנהגות הנהוגים בדיור המוגן הספציפי.  
  • מותר לדייר להיות בקשר ישיר עם כל עובד בדיור מוגן כל עוד הוא מסכים לכך.
  • במידה והדייר מעוניין שמטפל/ת סיעודי/ת יחיו במחיצתם, בדירתם בדיור מוגן, הדבר ניתן  בהסכמת בית הדיור המוגן והצוות הרב-מקצועי במקום, או מטעם רשויות המדינה, במידה וקיים צורך רפואי או תפקודי במטפל, ולרוב על הדייר לשלם תוספת מסויימת למחיר החודשי עבור שהיית המטפל.
  • מותר לדייר למנות מיופה כוח מטעמו.
  • מותר לדיירים להתארגן במסגרת ועד דיירים כדי לייצג אותם מול בעל רישיון הדיור המוגן וגופים אחרים הקשורים למקום. 

פינוי דייר בדיור מוגן

לעיתים, יכולים להתהוות תנאים מסוימים בהם יוחלט בבית הדיור המוגן שעל הדייר להתפנות, מהסיבות הבאות:
  • אם הדייר הפר הפרה יסודית של ההסכם עליו חתם. ההפרה יכולה להיות על בסיס חוסר יכולת לשלם את הסכומים המגיעים לדיור המוגן בהתאם לחוזה עליו חתם הדייר או הפרה של כל סעיף שמוגדר כסעיף יסודי בהסכם. 
  • במקרה של ביטול הסכם דיור מוגן על ידי רשויות החוק.
  • במקרה ומצבו הבריאותי של הדייר מחייב פינוי למסגרת אחרת מתאימה יותר (על פי החלטת הצוות הרב מקצועי).
  • אם כל אחד מהצדדים, הדייר או בית דיור המוגן החליטו לבטל את ההסכם עליו חתמו, בתקופת הניסיון.
בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם