התפרצות חצבת וכיצד היא משפיעה על בני הגיל השלישי

התפרצות חצבת וכיצד היא משפיעה על בני הגיל השלישי
מחלה החצבת מוכרת בעולם ובישראל שנים רבות ובשנות ה-50 חלו בה אלפי אנשים בארץ מדי שנה. בשנת 1967 הוכנס חיסון נגד חצבת ובזכותו התרחשה ירידה עקבית בכמות החולים במחלה והיא נעלמה כמעט לגמרי, אבל לא לחלוטין. בשנים האחרונות התגברה תופעה של הורים שמסרבים לחסן את ילדיהם, מכל מיני סיבות, דבר שהביא לעלייה במספר החולים בחצבת. המחלה גם יכולה להגיע ממקומות שונים בעולם שם יש פחות מודעות או אפשרויות לחיסונים וזאת באמצעות אנשים המגיעים מאותם מקומות בתור תיירים לדוגמה.
בחודש מרץ 2018 התגלתה התפרצות חדשה של המחלה בישראל עם אלפי חולים שנדבקו ממנה. המחלה עדיין פעילה בישראל וממשיכה להתגלות בישובים שונים כיוון שהיא מדבקת.

מהי מחלת החצבת

מדובר במחלה זיהומית הנגרמת בעקבות הידבקות בנגיף החצבת -  Measles.
המחלה מדבקת מאוד ויכולה להוביל לסיבוכים קשים עד לסכנת חיים של ממש. 
סימני המחלה הראשונים מופיעים לאחר תקופת דגירה של שבוע עד שבועיים לאחר החשיפה, ולעיתים אף יופיעו מאוחר יותר.
הסימנים למחלה כוללים: חום גבוה, נזלת, שיעול, גירוי בעיניים ורתיעה מאור. מספר ימים אחר הופעת הסימנים הראשונים תופיע פריחה עורית בצבע אדום כהה, לרוב תחילה באזור הצוואר. הפריחה בדרך כלל תתפשט לכיוון הפנים ושאר הגוף. מספר ימים לאחר הופעת הפריחה, צבעם של הנגעים יתבהר, דבר שלעיתים נחשב על ידי החולים במחלה כשיפור. 
סיבוכים אפשריים של המחלה יכולים להתחיל כבר בשלב הראשוני של המחלה: דלקת האוזן התיכונה, שלשולים ודלקת בקרנית העין. במקרים נדירים יותר הסיבוכים המוקדמים יכולים לכלול גם דלקת ריאות ודלקת במוח. חולי חצבת שהם בעלי מערכת חיסונית ירודה מלכתחילה, חשופים יותר לסיבוכים של המחלה. קיים גם סיבוך נדיר של המחלה שיכול להופיע שנים מאוחר יותר - מחלת מוח ניוונית שיכולה להוביל למוות. 

דרכי הידבקות במחלת החצבת

המחלה עוברת מאדם לאדם, אדם הנושא את המחלה עלול להעביר את הנגיף תוך כדי שיעול (פיזור באוויר), או שאדם בריא בא במגע עם הפרשות (נזלת וליחה) של אדם החולה במחלה.
הנגיף יכול להישאר אקטיבי עד שעתיים באוויר גם אם החולה כבר אינו נוכח. חשוב להבין כי לאדם לא מחוסן, יש מעל 90% סיכוי להידבק במחלה אם ייחשף לנגיף. 

איך מונעים הדבקה בחצבת

קודם כל, ידוע כי הדרך הטובה והיעילה ביותר להימנע מהידבקות במחלה היא קבלת חיסון. החיסון מוכר ובשימוש כבר שנים רבות כך שיעילותו ובטיחותו מוכחים מעבר לכל ספק. כלומר, לאחר קבלת שתי מנות חיסון כראוי, לאדם יש 95%-97% סיכוי שלא להידבק במחלה אם ייחשף לנגיף. ל-3%-5% הנותרים, במידה וכן יחלו במחלה, היא תהיה קלה בהרבה לעומת מה שיכלה להיות לו לא היה מחוסן. החיסון מספק הגנה שבועיים לאחר קבלת החיסון ולאורך עשרות שנים. באופן רגיל, במדינת ישראל, קבלת החיסון מתבצעת בשני שלבים - מנה ראשונה בגיל שנה ומנה שניה בכיתה א'.
אנשים מבוגרים שנולדו לפני שנת 1957, אינם צריכים לקבל חיסון מאחר והם נחשבים למחוסנים באופן טבעי. אבל, בכל מקרה, כדאי לכם לבדוק זאת מול רופא המשפחה ולוודא שאינכם צריכים חיסון.
כמו כן, אנשים שחלו במחלה בעבר גם נחשבים מחוסנים ולא צריכים לקבל חיסון נוסף.
במידה ויש צורך לחסן, מכל סיבה שהיא ובכל גיל, ניתן לעשות זאת בקופות החולים.

חצבת בגיל מבוגר - מה הסיכוי להידבק

כאמור מאחר ומי שנולד לפני שנת 1957 נחשב מחוסן באופן טבעי, הסיכוי להידבק בגיל מבוגר הוא קטן יותר. יחד עם זאת, כדאי לנהוג במשנה זהירות, במידה ומי מהמשפחה והחברים חולים במחלה, חשוב להימנע מלבקר אותם כל עוד המחלה פעילה.
בגיל מבוגר, אם תיחשפו למחלה זו, עדיין יש סיכוי נמוך להידבק בה (3%-5%) על אף החיסון. אז, ההשפעה שלה על הגוף יכולה להיות קשה בגלל הגיל, מצב הגוף ומצב המערכת החיסונית.
בנוסף, אם אתם מתכננים נסיעה לחו"ל כדאי לבדוק עם רופא המשפחה שלכם אם כדאי לכם לקבל מנת חיסון, גם אם קיבלתם בעבר או חליתם בעבר במחלה. 

בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם