התמודדות עם קשיים בגיל מבוגר

התמודדות עם קשיים בגיל מבוגר
 הגיל המבוגר מלווה בלא מעט שינויים, שחלקים מערימים קשיים שונים שיכולים להשפיע על איכות החיים. עם חלק מהקשיים קל יותר להתמודד אם רק יודעים להיערך נכון ובמקרים מסוימים ניתן אפילו להימנע מלהגיע לקשיים נוספים. במאמר זה נספר לכם מהם הקשיים השונים עמם מתמודדים בגיל מבוגר ואיך ניתן להתמודד איתם בצורה נכונה.

קשיים נפשיים בגיל מבוגר

בגיל במבוגר, חלים לא מעט שינויים ולעיתים, אלו יכולים להוביל לקשיים נפשיים ברמות שונות. להלן מספר דוגמאות של גורמים לקשיים נפשיים בגיל מבוגר:
  • יציאה לפנסיה: עצם השינוי המהותי באורח החיים, לעיתים תחושה של חוסר רלוונטיות, שעות רבות שמרגישים שאין מה לעשות אתן, יכולים לגרום ללחץ נפשי עד כדי דיכאון אצל מבוגרים.
  • ירידה ביכולות פיזיות: עם ההתקדמות בגיל הגוף מזדקן והכושר הגופני פוחת, דבר שיכול להוביל ללחץ נפשי לא מבוטל.
  • בדידות: מכת הבדידות אצל מבוגרים, בגלל פרידה או מות בין זוג, התרחקות המשפחה, רשת חברים שהולכת ונעלמת ועוד, יכולים לגרום גם למצבים נפשיים קשים עד כדי מחלה דכאונית. 
  • בעיות כספיות: לא מעט מבוגרים לא מתכוננים כלכלית לגיל הפנסיה בצורה נכונה. ההוצאות יכולות לגבור (במיוחד ההוצאות הרפואיות) וההכנסות קטנות מבעבר. במצב כזה נוצר לחץ נפשי לא מבוטל על המבוגר, חרדה ממה יקרה בהמשך ועוד.
  • מחלות שונות כגון דמנציה ואלצהיימר שמערימות קשיים רבים על מי שחולה בהן וגם על סביבתם, מחלות אחרות היכולות להגביל הן מנטלית והן פיזית את המבוגר, כתוצאה ישירה של המחלה ולעיתים גם כתוצאה בטיפולים הקשורים במחלה.
  • דאגה למשפחה: לעיתים גם בגיל מבוגר קורה שלמשפחה יש בעיות שונות שלא תמיד ניתן לפתור עבורם. תחושת חוסר אונים, שלא ניתן לעזור, וגם עצם קיום בעיות במשפחה עלולים לגרום לסטרס. 
  • מעבר מקום מגורים: לעיתים ההחלטה למעבר מקום מגורים בגיל מבוגר נעשית מבחירה אך לעיתים היא נעשית בלית ברירה, למשל בעקבות שינוי במצב רפואי, כלכלי ועוד. במקרים שהמעבר נעשה מאילוץ, הוא ילווה בדרך כלל בלחץ נפשי מוגבר בגלל עזיבת המקום הבטוח והמוכר, הבית והסביבה אליהם המבוגר רגיל.
  • חרדה ממחלות ומגבלות: חוסר הידיעה למה שיכול לקרות מחר מלווה את כל אחד מאיתנו ולא משנה באיזה גיל, אך בגיל מבוגר כאשר הכל נעשה קצת יותר קשה, שאלה זו מציפה את המחשבות יותר ויותר, דבר שמעלה את רמת החרדה.

קשיים פיזיים בגיל מבוגר

הקשיים הפיזיים בגיל מבוגר יכולים להיות קלים עד קשים ביותר בהתאם למצב הבריאותי, הפיזי והמנטלי של המבוגר. דברים לכאורה קלים לביצוע יכולים להפוך למטלה קשה עם הזמן, התניידות, קניות, בישול, מעברים משכיבה לישיבה לעמידה ולהיפך, פתיחת קופסאות ובקבוקים, הכנת אוכל (חיתוך, קילוף וכו'), שימוש בטלפון נייד, קריאה, שמיעה, הליכה על משטחים לא אחידים או רטובים, עלייה וירידה במדרגות, שימוש בתחבורה ציבורית או רכב פרטי, החזקת חפצים, אכילה ושתיה ועוד. אין הכרח שכל אלה אכן יקרו לכולם - ישנם גם מבוגרים שנשארים עצמאיים כמעט לגמרי, אבל בהחלט יכולה לחול האטה בעשייה, או שיופיעו קשיים.

דרכי התמודדות עם קשיים בגיל מבוגר

אין דרך טובה יותר מלהיות מוכן, הן מנטלית והן פיזית לשינויים שחלים בגיל המבוגר. היו מוכנים לקראתם וכך השפעתם תהיה פחות קשה. אין זה אומר שאין מה לעשות גם כדי למנוע את התרחשותם מוקדם מדי. להלן מספר טיפים שיכולים לסייע:
  • היו מוכנים להזדקנות וקבלו אותה בברכה. הגיל המבוגר הוא גם הזדמנות למצוא עניין חדש ושונה בחיים. רבים חולמים על תקופת הפנסיה אבל אחר כך מתלוננים כאשר היא מתרחשת. זהו פרק בחיים שבהחלט כדאי לדעת ליהנות ממנו, אבל גם צריך לדעת איך להתנהל בתקופה זו מבחינה כלכלית. חלק ממקומות העבודה מספקים קורס הכנה לפנסיה, או שניתן לעבור קורס כזה באופן פרטי. 
  • שמרו על משטר פעילות גופנית, כמובן בהתאם ליכולות שלכם. ישנה אמרה בלטינית: "מנס סאנה אין קורפורה סנו" - נפש בריאה בגוף בריא. שמרו על הגוף שלכם, טפחו אותו ונפשכם תודה לכם.
  • שמרו על תזונה מתאימה: אין זה אומר שצריך לסבול, אפשר בהחלט לאכול נהדר וליהנות כל עוד לא מגזימים. תזונה נכונה תסייע הן למוח שלכם והן לגוף שלכם בצורה חיובית ויכולה למנוע מחלות שונות.
  • נהגו בהתאם ליכולות שלכם: אין זו בושה שלא ניתן לרוץ מרתון בגיל מבוגר, שמעו לגוף שלכם אבל אל תהיו עצלנים. בקלות אפשר לוותר על פעילויות שונות בגלל שזה מעייף או קשה, הוויתור יגרום להזדקנות מואצת. כמובן שלא כדאי לבצע פעילויות שיכולות להזיק לכם. 
  • אם עוד לא יצאתם לפנסיה: הכינו את עצמכם לקראתה, כלכלית, מנטלית, חשבו על תחביבים, התכוננו ללמוד מחדש, איך למלא את הזמן החדש שתקבלו. 
  • למדו לזהות סימנים של לחץ נפשי, חרדה ודיכאון ופנו לעזרה.
  • תכננו מעבר מגורים מוקדם ככל הניתן. כיום הרבה מחליטים לעבור לבית דיור מוגן המקנה סביבה בטוחה ומעניינת למבוגרים עצמאיים. אל תחכו לכך שהמעבר יהיה הכרח. אגב, בחלק מבתי הדיור המוגן קיימת גם מחלקה סיעודית למקרה שבעתיד אתם או בני/בת זוגכם תצטרכו, מבלי שיהיה צורך במעבר טראומטי למקום אחר. דיור מוגן מהווה פתרון נהדר עם שפע פעילויות, מתקנים, שירותים שנגישים לכם ליד דלת דירתכם שללא ספק מסייעים לדיירים להפיג את המתחים השונים. ככל שתהיו יותר פעילים כך תפיגו את המתחים שלכם ותיהנו מחיים טובים, בריאים וארוכים יותר.

חשיבות הסביבה התומכת בהתמודדות עם קשיים בגיל מבוגר

אין על כך ויכוח שסביבה תומכת מסייעת רבות למבוגרים להתמודד עם הקשיים השונים שהם חווים. הסביבה יכולה להיות של משפחה וחברים אך בגיל מבוגר זה לא תמיד אפשרי, המשפחה אולי רחוקה, לא מעיזים לבקש עזרה, החברים כבר לא יכולים לעזור, לא חסרות סיבות. כפי שראינו קודם, בדידות היא אויב מר של הגיל המבוגר וצריך להילחם בה בכל הכוח. זה אומר שצריך לעטוף את עצמכם באנשים תומכים ולמצוא סביבה תומכת כך שתוכלו להיעזר בה בעת הצורך. סביבה של דיור מוגן מבחינה זו היא מעולה: לא רק שכל השירותים נמצאים בהישג יד בכל עת, אלא שתהיו בסביבה של אנשים בדיוק כמוכם שיודעים לעזור ולתמוך גם בזמנים הקשים יותר של החיים. מי יכול טוב יותר להבין את מה שעובר עליכם ממישהו שנמצא בגיל דומה עם מטרות דומות: ליהנות מהחיים!
בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם