העלייה בתוחלת החיים והשפעתה על איכות חיי בני גיל הזהב

העלייה בתוחלת החיים והשפעתה על איכות חיי בני גיל הזהב
ידוע לכולם שככל שאנו מתקדמים בזמן, תוחלת החיים עולה, אך מה המשמעות של העלייה בתוחלת החיים? מהם הגורמים לעלייה בתוחלת החיים? כיצד היא משפיעה על איכות חיי אלו המגיעים לגיל פרישה? כל התשובות – במאמר הבא.

מהי תוחלת חיים?

המשמעות של המילה 'תוחלת' דומה ל'ממוצע'. כלומר, כאשר מדובר על תוחלת החיים הכוונה היא לממוצע הזמן שנותר לקבוצת חיים כלשהי (בני אדם, בעלי חיים וכו') לחיות. כמובן שאין אפשרות לנבא מתי ילך לעולמו כל פרט מתוך הקבוצה, ולכן קיים האומדן של תוחלת החיים וזאת על מנת לתת אינדיקציה מסוימת לצפי שנות החיים.
ישנם כמה אופנים בהם ניתן לחשב את תוחלת החיים – חלקם מתבססים על נתונים קונקרטיים וחישובים, וחלקם מתבססים על הסתברויות ותיאוריות. השימושים העיקריים בנתוני תוחלת החיים הם בתחום הביטוח (ביטוחי חיים, ביטוח פנסיוני וכדומה), וכן בתחומים הקשורים לחוקי גיל הפרישה וכדומה (קביעת גיל הפרישה והחלת שינויים במידת הצורך ולפי הנתונים).

הגורמים לעלייה בתוחלת החיים

נתחיל עם כמה מילים על תוחלת החיים לאורך ההיסטוריה שלנו – מבוסס על הערכות וממצאים של חוקרים בתחום. עד המאה ה-19 תוחלת החיים הייתה כמה עשרות שנים בודדות כממוצע (20-50 שנים). אמנם היו גם ממצאים על בני אדם שהגיעו לגילאים מבוגרים מאוד של כ-110 שנים (מתקופות מצרים העתיקה וימי הביניים לדוגמה), אך אלו היו נדירים.
העלייה בתוחלת החיים נבעה בעיקר מגילויים שונים הקשורים לתחומי ההיגיינה והרפואה:
  • גילוי האנטיביוטיקה
  • התמודדות עם חיידקים על ידי שטיפת ידיים ושיפור בתנאי ההיגיינה באופן כללי
  • התפתחות טכנולוגית הקשורה להארכת חיי אדם (מכשירי הנשמה, מכשירי ניטור ועוד)
  • מתן חיסונים
העלייה החדה יחסית בתוחלת החיים החלה במדינות המתפתחות והעשירות יותר, ועם השנים היא מתרחבת גם לשאר העולם – כמובן בהתאם ליכולת של כל מדינה להשקיע בהתפתחויות אלה – ולכן יש עדיין כמה מדינות בהן תוחלת החיים היא כ-40 שנה (במספר מדינות ביבשת אפריקה לדוגמה).

כיצד משפיעה העלייה בתוחלת החיים על איכות חיי המבוגרים?

אם מסתכלים על המציאות כיום, גיל הפרישה מהעבודה הוא 62 לנשים ו-67 לגברים (ככל הנראה גיל הפרישה יעלה בהדרגה בשנים הקרובות בגלל העלייה בתוחלת החיים), כך שעל פי נתוני תוחלת החיים, מבוגרים יכולים לחיות עוד כ-20-30 שנים נוספות לאחר פרישתם, בניגוד לעשורים קודמים בהם תוחלת החיים הייתה קצרה יותר.
 
הדבר משפיע בכמה מישורים:
  • המישור הבריאותי – אמנם מבוגרים יכולים להאריך חיים לעוד שנים נוספות, אך כיום ישנן יותר מחלות מאובחנות שיכולות להעיק על חיי היום-יום, מה שמחייב את המבוגרים לקחת יותר תרופות ולעבור טיפולים למיניהם על מנת להקל עליהם ולשפר את מצבם הבריאותי. אם אדם שמר על הכושר והבריאות לאורך חייו, הוא יוכל לסבול פחות שיגיע לגיל השלישי, כך שמומלץ לחשוב על כך עוד בצעירותינו.
  • המישור הכלכלי – כל התכנון שלנו לזמן הפנסיה צריך להיות תואם לנתוני תוחלת החיים, ועלינו להיות שקולים בהחלטות לגבי הכסף שלנו. לא די לומר שהקצבה מהביטוח הלאומי תספיק לנו. מדובר על 20-30 שנה בהן עלינו לחיות בכבוד ולא בעוני. דאגו לעצמכם לחסכונות או להשקעות מניבות בצעירותכם, על מנת שתהיה לכם הכנסה חודשית ראויה. ישנם דברים שלא חושבים עליהם במהלך החיים כגון: תרופות שניאלץ לרכוש בגלל מצבים רפואיים כאלה ואחרים, אבזור הבית והנגשתו לחיים בטוחים יותר בגיל המבוגר, מעבר לבית אבות או בית דיור מוגן במידת הצורך, מימון מטפל\ת סיעודי\ת במידת הצורך (ולא להסתפק רק במה שניתן לנו על ידי המדינה).
  • איכות חיי היום-יום – את הזמן הפנוי שיהיה לכם אחרי הפרישה מהעבודה, תצטרכו למלא בפעילויות על מנת שתישארו חיוניים ומאושרים. לשבת כל היום בבית מול הטלוויזיה ב-20-30 שנה הבאות איננו פתרון טוב והדבר עלול להביא אתכם למצב בדידות ו\או דיכאון. מומלץ למצוא חוג או שניים שמעניינים אתכם במתנ"ס השכונתי, טיולים והרצאות מדי פעם, יציאה מהבית להצגה, בית קפה או מפגש עם חברים ועוד. לכל הפעילויות הללו יש מחיר והוא אינו נמוך. אמנם ישנם מקומות בהם תוכלו לקבל הנחת אזרח ותיק, אבל עדיין תאלצו לשלם לא מעט, ולכן גם את זה יש לקחת בחשבון כאשר מתכננים את העתיד.

לסיכום, כדאי לתכנן היטב את החיים (כסף, בריאות וכדומה) על מנת שתוכלו לנהל חיים נוחים וליהנות מעבודתכם הקשה לאחר שתפרשו מהעבודה.

בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם