הגיל השלישי - מה לאכול בקיץ

הגיל השלישי - מה לאכול בקיץ
הגעת הקיץ הישראלי החם דורש לעשות התאמות מהירות יחסית בתחומים רבים כגון אופי הפעילויות, אופן הלבוש, תזונה ועוד, וזאת מכיוון שהאביב הוא קצרצר, והחום מורגש מאוד כבר באמצע חודש מאי. כיוון שהחודשים החמים ארוכים משמעותית מהחודשים הקרירים, כדאי לאמץ כמה עקרונות הקשורים בעיקר בתזונה על מנת שנוכל לשמור על רמות אנרגיה גבוהות ובריאות טובה.
 
כל הנאמר במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ובכל הנוגע לתזונתכם האישית יש להתייעץ עם איש מקצוע מתחום הרפואה או התזונה.

ההבדלים בין מאכלי חורף למאכלי קיץ

ישנם כמה הבדלים מובהקים בין אכילה חורפית לאכילה קיצית:
  • אופי הארוחה: בחורף יש נטייה לאכול ארוחות מלאות יותר הכוללות גם מרק או תבשיל קדרה, לעומת הקיץ בו אנו נוטים לאכול ארוחות יותר קלות.
  • אופי המאכלים: בחורף אנו מעדיפים מאכלים שמתעכלים לאט ונשארים בגוף לאורך זמן כך שפעולת העיכול גורמת לגוף להמשיך להיות חם ופעיל, בעוד שבקיץ אנו מעדיפים מאכלים קלילים שמתעכלים מהר ולא גורמים להרגשת כבדות בגוף. הכנת אוכל חם בקיץ יכולה להיות באידוי או הקפצה.
  • רכיבי תזונתיים: בקיץ כדאי לאכול מאכלים שכוללים יותר נוזלים ופחות מלחים שהערך התזונתי שלהם הוא גבוה והם לא מכילים הרבה קלוריות, לעומת החורף בו נאכל מאכלים המכילים יותר פחמימות וקלוריות.

אילו מזונות מומלץ לאכול בקיץ

להלן מספר מזונות שאפשר לשלב במאכלים קיציים או לאכול אותם כמו שהם (תלוי במזון). כמובן שאלו המלצות להוספת המזונות לתפריט שלכם ורעיונות לשילובם במאכלים שונים, ואין להתייחס אליהם כהמלצה להחלפת כל התפריט שלכם. התזונה שלכם צריכה להיות מאוזנת כך שתקבלו את כל מה שהגוף דורש, וזאת על פי מה שהומלץ לכם באופן אישי.
יוגורט:
מתוך שלל מוצרי החלב הקיימים ליוגורט יש גם את המרכיב הפרוביוטי המסייע למערכת העיכול באופן כללי. את היוגורט ניתן לאכול טבעי כמו שהוא או להמתיק במעט דבש או סילאן, לשלב עם פירות מתוקים וגרנולה כארוחת בוקר או ביניים, או לשלב אותו בארוחה חמה כרוטב מתובל.
ירקות ירוקים: 
הכוונה כאן היא לירקות כגון קישוא ומלפפון, ירקות עליים כמו חסה על סוגיה, מנגולד, תרד, וגם עלי תבלין כגון נענע וכוסברה.
ירקות אלו ברובם הם עשירים בסיבים תזונתיים, קלים לעיכול וניתן לשלב אותם במגוון מאכלים. לדוגמה:
מלפפון יכול להיות הירק העיקרי בסלט ירקות פשוט או לבוא כתוספת בתוך כריך קליל. ניתן לשלב אותו גם במאכלים קרירים מעניינים כגון סלט וואקאמה יפני או בציזיקי יווני.
עם העלים הירוקים אפשר להכין מגוון כמעט אין-סופי של שייקים בריאים, בהם אפשר לשלב ירקות נוספים או פירות – הכל לפי הטעם. השתדלו לא להוסיף סוכר רגיל אלא להמתיק באמצעים יותר טבעיים במקרה ואתם רוצים את השייק מתוק. השייקים הם דרך נהדרת להכניס לגוף כמות יפה של ירקות איכותיים ובכך לסייע לכם בשמירה על הבריאות וההרגשה הטובה.
קישוא הוא ירק שאנחנו מכירים לרוב בתבשילים ופשטידות, אך ניתן בהחלט גם להכין לזניה בה הוא יחליף את עלי הפסטה או להוסיף אותו לתבשיל מוקפץ כאשר הוא חתוך דק וזמן הבישול הוא קצר יחסית.
צמחי תבלין כגון נענע וכוסברה יכולים לשדרג כל דבר שתכינו, במידה ואתם אוהבים לשדרג את האוכל שלכם עם עלים ירוקים. את הנענע תוכלו לשלב גם בתה קר אותו ניתן להכין בכמות גדולה וליהנות ממנו במשך כמה ימים.
פירות העונה:
את הפירות מומלץ לאכול בצורתם הטבעית, אך חשוב מאוד לציין כי פירות מכילים סוכר בכמות גבוהה ולכן יש לאכול מהם בכמות המתאימה לכם באופן אישי. מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה בעניין על מנת לא לפגוע בבריאותכם חלילה.
מעבר לסוכר, הפירות מכילים גם ויטמינים וסיבים תזונתיים המסייעים לעיכול ולגוף. חשוב לאכול פירות עונתיים כשהם טריים. ניתן לקרר אותם כמובן וכך הם גם נשמרים לעוד כמה ימים נוספים. אם אתם מעדיפים פירות בטמפרטורת החדר, תוכלו לשמור אותם במקרר ולהוציא אותם החוצה להתחמם מעט כחצי שעה לפני שתרצו לאכול.
את הפירות ניתן גם לשלב עם יוגורט או לאכול אבטיח וגבינה מלוחה כלשהי. תוכלו להכין גם סלט מעלים ירוקים כגון חסה אייסברג, מקלות דקים של תפוח או פרי קשה אחר ולהוסיף מעל רוטב ויניגרט מרענן. כמו כן תוכלו להכין מהפירות ארטיקים או גלידה אם אתם אוהבים. כך תוכלו לשלוט בכמות הסוכר ולשמור על רכיבים טבעיים כמה שיותר.
 
בואו לביקור אישי. נשמח לארח אתכם.
התקשרו 09-7662626
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
   

דיור מוגן - בית גיל פז
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב גבורות 1 כפר-סבא
מתעניינים: 09-7662626
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 

מפת אתר