בעיות עור בגיל מבוגר

בעיות עור בגיל מבוגר
לעור בגוף האדם יש חשיבות רבה, הוא עוטף את הגוף ומגן על האיברים הפנימיים מפני חדירת חיידקים, זיהומים שונים וכן הוא עוזר בשמירה על טמפרטורה אופטימלית. עם השנים, העור מאבד מהאלסטיות שלו, נעשה יותר קשה וגם יותר דק, ובגיל מבוגר הוא נוטה להיפצע בקלות יתרה. שמירה על עור במצב אופטימלי וכן על היגיינה גבוהה בגיל מבוגר יסייעו רבות במניעת הופעה של מחלות ותסמינים שונים של העור. 
במאמר זה נעסוק בכמה מהתופעות, מחלות העור הנפוצות בגיל מבוגר.

פטרת הציפורניים או המפשעה 

פטריה יכולה לתקוף את העור החלש יותר בגיל מבוגר ולהופיע באזורים שונים בגוף כגון ציפורניים ומפשעה. פטריות אוהבות אזורים חשוכים ולחים שמהווים תנאים אופטימליים להתפתחות שלהן. לכן הן יכולות גם להופיע באזורים אחרים, בין הבהונות ואפילו בקפלי עור. הטיפול בפטרת כולל שימוש בתכשירים שונים כגון משחות חיצוניות, ובמקרים חמורים יותר, יש ליטול תרופות חזקות יותר. שמירה על היגיינה טובה והחלפת בגדים תכופה תסייע רבות הן במניעה והן בריפוי.  

פסוריאזיס

פסוריאזיס אינה מוכרת לרוב כמחלת עור בגיל מבוגר, ולרוב היא מופיעה בגילאי ה-20 וה-30, אבל למעשה היא גם תוקפת כ-25% מהמבוגרים. מחלת הפסוריאזיס למעשה מתרחשת עקב שינוי בגדילת תאי העור, גדילה מהירה מהרגיל. המחלה מאופיינת על ידי הופעת אזורים אדומים בעור, עם קשקשים ולעיתים מלווה בגרד. המחלה יכולה להופיע באזורים שונים בגוף, בגפיים, כפות ידיים, בצוואר, בפנים ועוד.
בגיל מבוגר, הופעתה של המחלה בדרך כלל קשורה בירידה בתפקוד המערכת החיסונית, אך גם טיפולים תרופתיים שונים ומצבי לחץ נפשי כמו חרדה ודיכאון עשויים לגרום לה. לא ידוע על טיפול שיכול לרפא את המחלה לחלוטין אך קיימים טיפולים שונים שיכולים לסייע בהפחתת התסמינים, הקלה, האטה ואף העלמה זמנית של המחלה. בכל מקרה חשוב להתייעץ עם רופא עור מומחה על מנת לוודא שאכן מדובר במחלה ולקבל מרשמם וייעוץ לגבי הטיפול המתאים בהתאם לגיל ולמצב הרפואי. לדוגמה קיימים תכשירים וקרמים המכילים סטרואידים, חומצות שונות, ויטמינים שונים ועוד. חשיפה של עור לקרני UVB היא גם דרך טיפול מוכרת מזה שנים רבות. טבילה בים המלח מוכרת בכל העולם כטיפול תקופתי במחלת הפסוריאזיס. ישנן מדינות כמו גרמניה אשר מממנות לחולי פסוריאזיס שהייה בים המלח פעם בשנה.

כתמי עור

כתמי עור הם מאוד אופייניים לגיל המבוגר. לרוב אין מדובר במחלה של ממש אלא יותר בתהליכי שינוי בתפקוד הפיגמנטים של העור בעקבות ההזדקנות, חשיפה יתרה לשמש ועישון.  קיימים טיפולים שונים שאמורים לסייע בהסתרתם ואף העלמתם של הכתמים, כולל משחות שונות, טיפולי לייזר ופילינג, אך חשוב להתייעץ עם רופא עור מומחה טרם מחליטים על כל טיפול על מנת לשלול סיבות אחרות להופעת הכתמים והתאמת הטיפול למצב הרפואי והגיל.

עור יבש

יובש של העור בגיל מבוגר הוא דבר שכיח ביותר. היובש יכול להיות מלווה בגרד ובקילוף יתר של העור. הסיבה המרכזית מאחורי התופעה היא כמובן הגיל, הזדקנות העור ובלוטות השומן בעור המסייעות לשמירה על עור לח ורך. במצבים רגילים מומלץ להשתמש בתכשירי לחות לעור על מנת לסייע לו לשמור על רמת לחות ורכות טובה יותר. ניתן גם להשתמש במכשיר אדים על מנת לשמור על רמת לחות נאותה בבית, במיוחד בחודשי הקיץ והחורף בהם משתמשים במזגן אשר מייבש את האוויר בחלל. במקרים קשים יותר, חשוב להתייעץ עם רופא עור מומחה על מנת לשלול אפשרות של מחלות אחרות שיכולות להתבטא בעור יבש ומגרד, כמו סוכרת, מחלת כליות או כבד לדוגמה. 

פצעי לחץ

פצעי לחץ מוכרים יותר אצל מבוגרים המרותקים למיטה או לכסא גלגלים. מאחר וקיים לחץ מתמיד באיזור המגע בין הכיסא או המיטה לבין העור, נוצר מחסור בסירקולציה של הדם באזור, דבר שמוביל לאט לאט לנמק של הרקמות באזור. המצב הזה קשה לטיפול והחלמה ועדיף יותר למנוע אותו מראש. המניעה מתבצעת בעזרת מזרונים וכריות מיוחדות להם תאים שמתמלאים ומתרוקנים בצורה כזו שמאפשרת זרימת דם באזור.  אם אין אפשרות להשיג את העזרים הנ"ל, ניתן לבצע שינויי תנוחה תכופים המסייעים במניעה. במקרים בהם קיימות מחלות רקע נוספות כגון סכרת או בעיות זרימת דם כללית, שכיחות פצעי הלחץ תעלה בהתאם. 

סבוריאה

סבוריאה למעשה שייכת לקבוצת האקזמה - דלקת של העור. הדלקת יכולה להופיע באזורים שונים של העור בהם קיימות בלוטות חלב כגון הקרקפת, הפנים, האוזניים, קדמת החזה העליון, בתי השחי, מפשעות, מתחת לשדיים ובטבור. סבוריאה אינה נגרמת כתוצאה מזיהום, פטריה או חיידק ולכן אינה מחלה מדבקת כלל וכלל. המחלה מתבטאת בהופעת עור אדום עם קשקשים. המחלה אינה קבועה, כלומר הופעתה באה והולכת ולעיתים מחמירה בעונות הסתיו והחורף. המחלה יכולה להיות קשורה לשינויים הורמונליים וגם למתח נפשי שהיא תופעה שכיחה בגיל מבוגר. קיום של מחלת פרקינסון ומחלות נוירולוגיות אחרות יכולות להיות גם קשורות להופעת הסבוריאה. חשוב להיבדק אצל רופא עור מומחה על מנת לוודא ולשלול שלא מדובר במחלות אחרות כמו פסוריאזיס או פטרת. עיקר הטיפול במחלה מתבצע בעזרת קרמים שונים או שמפו אם מדובר בסבוריאה בקרקפת. 
 
בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
    

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם