בית אבות סיעודי – קלוריות ושיפור הזיכרון

בית אבות סיעודי – קלוריות ושיפור הזיכרון

הגבלת צריכת הקלוריות משפרת את הזיכרון של אנשים מבוגרים

מחקרים בבעלי חיים מלמדים שתזונה דלה בקלוריות ועשירה בחומצות שומן בלתי רוויות (UFA – Unsaturated Fatty Acids) מועילה לתפקוד הקוגניטיבי בגילאים המתקדמים. מחקר שנערך באוניברסיטת מונסטר, גרמניה בדק האם לתזונה שכזו תהיה השפעה גם על בני אדם.

המחקר בדק 50 אנשים מבוגרים בריאים, במשקלים שנעו מנורמאלי ועד לעודף משקל (29 נשים, גיל ממוצע 60.5 שנים, מסת גוף ממוצעת 28 ק”ג/מטר2). הנחקרים חולקו ל-3 קבוצות:
  • הגבלת קלוריות (ירידה של 30%).
  • צריכה מוגברת יחסית של חומצות שומן בלתי רוויות (UFA) (עלייה ב-20%, בלי שינוי בסה”כ השומן).
  • קבוצת בקרה.
ביצועי זיכרון הוערכו בתנאים סטנדרטיים לפני ואחרי שלושה חודשי התערבות.
 

הקשר בין קלוריות וזיכרון – בית אבות סיעודי

החוקרים מצאו שלאחר הגבלת קלוריות, חלה עלייה משמעותית בציוני הזיכרון המילולי של הקבוצה הראשונה. העלייה הייתה בהתאמה עם לירידת הצריכה של רמות החלבונים, ובלטה בעיקר בנבדקים שהקפידו טוב יותר על הדיאטה. במקביל, לא נצפו שינויי זיכרון משמעותיים בשתי הקבוצות האחרות.

ניסיון התערבותי זה מדגים השפעות מיטיבות של הגבלת קלוריות על ביצועי זיכרון בקרב מבוגרים בריאים. המנגנונים שמשפיעים על שיפור זה יכולים לכלול גירויים במוח שמשפרים את רגישות האינסולין ומפחיתים פעילות דלקתית. המחקר יכול לעזור ליצור אסטרטגיות חדשניות לשמירה על תפקודים קוגניטיביים בגילים המבוגרים.

בגלל הגידול המתמיד של אוכלוסיית המבוגרים ברחבי העולם בימינו, החיפוש אחר אסטרטגיות מניעה וטיפול חדשות – שיסייעו לשמור על תפקודי מוח גבוהים יותר לאורך כל החיים – הוא בעל חשיבות כלכלית ורפואית רבה.
 

מחקרים נוספים

מחקרים רבים שנערכו בשלושת העשורים האחרונים הראו שייתכן שמספר גורמים שקשורים לאורח החיים וכוללים גם מעבר לדיאטה דלת קלוריות (CR-caloric restriction) ואבות מזון ספציפיים עם חומצות שומן בלתי רוויות (UFA) – משפיעים ומועילים למוחו של האדם המתבגר.

במודלים של בעלי חיים מזדקנים עם מחלות ניווניות, ה-CR מגן על חלקים במוח, שולט על הנוירונים בקליפת המוח ומונע ירידה בתפקוד השכלי.

בתצפיות ארוכות טווח בבני אדם, נמצא כי דיאטת CR, שנצרכה על ידי תושבי העיר אוקינאווה ביפן, תרמה להתבגרות בריאה ולאריכות ימים. לעומת זאת, השמנת יתר, כתוצאה מצריכת רמת קלוריות גבוהה הוכחה כמגבירה את הסיכון לירידה קוגניטיבית שקשורה לגיל.

הוכח כי תזונה עשירה במונו או בפולי UFA – משפרת את התפקוד הקוגניטיבי של חולדות. מחקרים אפידמיולוגיים המליצו על תזונה זו גם בבני אדם. שמן זית, דגים ותזונה ים תיכונית מסורתית משפיעים על הורדת הסיכון למחלת אלצהיימר ולליקויים קוגניטיביים.

לאחרונה הוכיחו שני מחקרים שחל שיפור קוגניטיבי משמעותי בחולים שסובלים מליקוי קוגניטיבי מתון, לאחר צריכה של תוספי אומגה 3, לעומת קבוצה שצרכה פלצבו.
 

דוגמאות למזונות

דוגמאות למזונות מומלצים שמכילים שומנים בלתי רוויים: שמן זית, חמניות ופשתן, אבוקדו, גרעיני חמניות, דלעת ושומשום, שקדים, טחינה ודגים שמכילים חומצות שומן בלתי רוויות – אומגה 3 – כמו סרדינים, סלמון, פורל, מקרל, הרינג ובורי.

דוגמאות למזונות שמומלץ להימנע מהם כי הם מכילים שומנים רוויים: מרגרינה, חמאה, עוגות, בורקס, קרקרים, עוגות, בצק עלים וממתקים. לגבי ביצים מומלץ לא לצרוך יותר מביצה אחת ביום.

 
בואו לביקור אישי. נשמח לארח אתכם.
התקשרו 09-7662626
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
   

דיור מוגן - בית גיל פז
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב גבורות 1 כפר-סבא
טל': 09-7662626

 

מפת אתר