בישול בריא בגיל השלישי

בישול בריא בגיל השלישי
גוף האדם, ככל שהוא מזדקן, מאבד את יכולתו לקלוט היטב את מרכיבי המזון או לסלק את הרעלים. לכן יש צורך במודעות גבוהה לבישול ואכילה בריאים, ועל כך מדבר מאמר זה.

למה חשוב לבשל בריא בגיל השלישי

עם ההזדקנות, מערכות הגוף מאבדות את יכולתן לקלוט את החומרים החיוניים באוכל וכן לסלק את הרעלים מהגוף. ישנם גם מצבים רפואיים הדורשים התייחסות מיוחדת למזון אותו אוכלים על מנת לשמור על איזון. המזון אותו נהגנו לאכול ויכולות הגוף שלנו להתמודד עם אותו מזון, כבר אינם כשהיו כאשר הגוף מתבגר. סוכר, מלח, שמנים ועוד - בצריכה יתרה בגיל השלישי, כולם עלולים לגרום נזקים לגוף. החדשות הטובות הן שניתן לצמצם את הנזקים על ידי אימוץ תזונה בריאה, נכונה ומאוזנת.
אבל, לא כולנו נולדנו טבחים וחלקנו אף לא יודעים איך לבשל אפילו מזון בסיסי, או שנמנעים מלבשל מאחר והדבר מצריך עמידה מעייפת במטבח. עם ריבוי המאכלים המוכנים הניתנים לקניה וחימום מהיר, הפיתוי להימנע מלבשל בעצמנו, הוא גדול. הבעיה במזון מוכן, היא שאין לנו שליטה על המרכיבים הנכנסים למזונות המוכנים והמעובדים, והם עלולים לכלול מרכיבים שיכולים להזיק לנו יותר מאשר לאדם בגיל צעיר יותר (כמות מלחים, שמנים רוויים וכמובן חומרים כימיים למיניהם). גם אם רשומים המרכיבים על גבי האריזה.
חשוב להדגיש כי לא קיים מתכון אחד למזון בריא המתאים לכולם, וכל אחד צריך להתאים את צריכת המזון על פי מצב בריאותו והצרכים המיוחדים שלו. מומלץ להתייעץ עם רופא ודיאטנית קלינית על מנת להתאים את המזון למצבכם.
בבתי דיור מוגן תוכלו ליהנות מארוחה חמה ומאוזנת המורכבת במיוחד עבור הגיל השלישי, ואת שאר הארוחות תוכלו להכין בעצמכם בדירה הפרטית שלכם.

בישול בגיל השלישי, ממה כדאי להיזהר

בבישול בגיל שלישי כדאי להיזהר ולבחון היטב את המרכיבים אותם אתם רוכשים לבישול. המטרה של בישול בריא עבורנו היא לשלוט על מרכיבי המזון אותם אנו צורכים. לכן חשוב לקחת את הזמן ולקרוא אתת תוויות המוצרים אותם רוכשים לבישול על מנת לוודא שהם מתאימים לנו מבחינת מרכיביהם.
כדאי גם להבין מתי מוצר הוא "טבעי" או "דיאטטי" באמת ולא רק בגלל שזה מה שרשום. ישנם מיצים לדוגמה עליהם רשום "טבעי" אך בפועל הם מכילים רכיבים נוספים כגון חומרי שימור, סוכר וכדומה, והמיץ עצמו יכול להוות רק 50% מהתכולה.
כמו כן בגיל מבוגר, שיווי המשקל ואף החושים שלנו ירודים, לכן חשוב להיזהר מהמצבים הבאים:
כוויות - בגילנו יש להיזהר פי כמה מכוויות. השתמשו בעזרים המגנים על הידיים למשל.
נפילות - שמרו על רצפה יבשה במטבח, במקרה הצורך השתמשו במדבקות נגד החלקה על הרצפה. כל פעולה שניתן לבצע בישיבה במקום עמידה, העדיפו לשבת.
בישול על כיריים גז - לא להשאיר אש במטבח ללא השגחה, כיוון שאנו פשוט עלולים לשכוח. הדבר עלול להביא למצב של אש מתפשטת וסכנת חיים.
התאימו את המטבח - את הדברים בהם אתם משתמשים כל הזמן, השאירו אותם במקום בהישג יד, הימנעו מטיפוס על שרפרף או כיסא כדי להשיג חפצים הנמצאים שלא שהישג יד (בחלקים הגבוהים בארונות למשל). דאגו כי רצפת המטבח פנויה מחפצים מיותרים ושניתן לנוע בחופשיות ולא בדוחק.

מה הם מרכיבי המזון החשובים בגיל השלישי

משרד הבריאות מפרסם המלצות בנושא תזונה בגיל מבוגר. הטבלה הבאה כוללת את סוגי המזונות השונים:
שימו לב שישנם מרכיבים שאינם מתאימים תזונתית למצבים בריאותיים שונים, ולכן אין לראות בכתוב כהמלצה, אלא כמידע כללי בלבד.
בכל עניין יש להתייעץ עם רופא המשפחה או איש מקצוע מתחום התזונה.
 
 

סוג מזון

תדירות שימוש

תיאור

מים

כמה שיותר

בהיותו המרכיב העיקרי בגופנו, חשיבות המים אינה מוטלת בספק. העדיפות תמיד תהיה לצריכת מים טהורים ולא משקאות אחרים. מים כוללים גם מינרלים חשובים לגופינו.

דגנים

לגוון בכל יום

מומלצת אכילה רבה יחסית של דגנים. דגנים מורכבים בעיקר מפחמימות וגם חלבונים. הם מכילים גם סיבים המסייעים בעיכול, ויטמינים ומינרלים.

פירות וירקות

לגוון בכל יום

מכילים פחמימות, מים, סיבים, ויטמינים ומינרלים. מומלץ לשלב צבעים שונים. פירות מכילים יותר סוכרים וקלוריות מירקות כך שמומלץ לאכול 2 ירקות על כל פרי. באופן כללי מומלץ לאכול 2-3 מנות פרי ביום.

מזונות עשירים בחלבונים

לגוון בכל יום

כולל בשרים, דגים, מוצרי חלב, ביצים וקטניות. מזונות אלה מספקים ברזל, סידן, אבץ, ויטמין B12, סיבים ואומגה 3 בדגים. מומלץ לגוון במזונות מקבוצה זו בין אלה מן החי לאלה מן הצומח ולהעדיף מזונות בעלי תכולת שומנים נמוכה.

מזונות עשירים בשמנים

לגוון בכל יום

מזונות אלה חשובים לגוף אך במידה נכונה וכוללים שמנים, אבוקדו, מיונז, שקדים ואגוזים, זיתים, מרגרינה וחמאה. עדיפות על המזונות הכוללים שמנים לא רוויים. שומני טראנס (במזון מעובד למשל) אינם מומלצים.

ממתקים, חטיפים ושתייה מתוקה

להמעיט

אלה מזונות עשירים בשומנים, סוכרים וגם מלחים. למזונות אלה אין תרומה חיובית לגוף מבחינה תזונתית ואף יכולים להזיק במצבים רפואיים מסוימים.

 
 

אוכל מוכן או בישול עצמי, מה יותר נכון

אוכל מוכן, כמובן פחות מומלץ מאחר וקשה מאוד להבין את ערכם התזונתי ומה בדיוק הם כוללים. אוכל מוכן מסוג "אוכל ביתי" יתכן ויהיה טוב יותר אם אתם סומכים על מי שמכין אותו ויודעים אילו מרכיבים הם מכילים. אוכל תעשייתי אינו מומלץ מאחר והוא בדרך כלל כולל רכיבים שיכולים אפילו להיות מזיקים, ומאחר וקשה, אם לא בלתי אפשרי, להבין מהתוויות של המוצרים מה באמת הם כוללים, לכן פשוט עדיף להימנע מהם.
הכי בריא יהיה להכין את האוכל בעצמכם ובביתכם ממרכיבים טריים שלא עברו עיבוד תעשייתי, כך תוכלו באמת לתכנן את הארוחות ולוודא כי אתם אוכלים את המזונות הרצויים לכם.  

ארוחה אחת גדולה או מספר ארוחות קטנות ביום, מה יותר בריא?

כאמור עם ההזדקנות, מערכות הגוף מזדקנות וכך יכולות העיכול פחות טובות. לכן עדיף לחלק את המזון שלכם במספר ארוחות קטנות יותר אשר יהיו קלות יותר לעיכול. במיוחד יש להימנע מארוחת ערב גדולה אשר יכולה להשפיע לרעה על השינה בלילה ואף למחרת.
גם כאן - מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מתחום התזונה, והדבר צריך להתאים לאורח חייכם.

לאכול בריא זה גם מהנה

הכנת מזון בריא מצריכה הקדשת זמן לקניות ולהכנה. לאלה מאתנו שלא היו רגילים לבשל, המטלה נשמעת קשה אך לאחר שתתחילו לבשל לעצמכם תגלו שזה גם כיף ותרגישו טוב שהצלחתם להכין לעצמכם אוכל איכותי ואף תתחילו לחפש מתכונים נוספים. אוכל בריא אינו צריך להיות משעמם ותפל. השקיעו קצת מאמץ על מנת שתוכלו ליהנות מהאוכל הטעים שתיצרו.
בגיל מבוגר יש לנו הרבה זמן פנוי כך שאין זו באמת בעיה להקדיש חלק ממנו לקניות יומיות של מוצרים טריים ולבישולם. אפשר אפילו להשתתף בסדנאות בישול המוצעות לקהל הרחב, ולשפר את יכולות הבישול שלכם.

 
 
 
בואו לביקור אישי. נשמח לארח אתכם.
התקשרו 09-7662626
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
   

דיור מוגן - בית גיל פז
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב גבורות 1 כפר-סבא
טל': 09-7662626

 

מפת אתר