אימון המוח לשיפור יכולות החשיבה בגיל מבוגר

אימון המוח לשיפור יכולות החשיבה בגיל מבוגר
ככל שאנו מתבגרים יותר, יכולות המוח שלנו הולכות ומצטמצמות, אך זהו מצב שניתן לשפר באמצעות תרגילים ואימון למוח. כמו שאנו הולכים לחדר כושר כדי לאמן את הגוף שלנו ולשמור עליו חזק ובריא, גם המוח זקוק לאימונים, ומומלץ להתחיל בהם כבר מסביבות גיל 40.
במאמר זה נביא לכם סקירה של משמעות האימון למוח, דוגמאות כיצד ניתן לבצע אימון למוח, ועוד.

מה קורה למוח שלנו כאשר אנחנו מתבגרים

חשיבות המוח כאיבר היא הגבוהה ביותר בגוף האדם (ובכלל אצל בעלי חיים מפותחים), שכן המוח הוא זה המתאם בין כל הפעילויות בגוף. המוח מקבל סיגנלים ממערכות החישה, מעבד את המידע ומנהל את התגובות וההתנהגות של האדם או בעל החיים.
המוח שלנו נחלק לשלושה אזורים:
  • המוח הגדול – תופס את רוב נפח הגולגולת ואחראי על זיכרון, חשיבה, תחושה ובקרה על תנועות הגוף, פתרון בעיות. זהו החלק שאחראי על הרוב הגדול של התיאום בין הפעולות בגוף.
  • גזע המוח – נמצא באזור התחתון של המוח ומחובר לחוט השדרה שלנו והוא הנתיב העיקרי של העברת הסיגנלים בין המוח הגדול לחוט השדרה. גזע המוח גם אחראי על פעולות בסיסיות של הגוף כמו נשימה.
  • המוח הקטן – נמצא מתחת למוח הגדול וממוקם מאחורי גזע המוח. תפקידו של חלק זה הוא תיאום מדויק יותר בין פעולות שונות בגוף, בעיקר פעולות מוטוריות.
החומר האפור במוח מורכב מתאי עצב – נוירונים. אלו, מקושרים לנוירונים אחרים, וככל שישנם יותר קשרים (מדובר על אלפים), יכולות המוח גבוהות יותר. ניוון המוח משמעו ירידה בכמות הקשרים. השינויים בכמות הקשרים ובעוצמה שלהם משפיע על התגובות שלנו לגירויים ובכך בעצם משפיע על ההתנהגות.
מבחינת מהלך החיים, בסוף גיל ההתבגרות מבנה הקישורים במוח מתייצב, אך המוח עדיין ממשיך להתעצב רק באופן מתון יותר מאשר בתקופת הילדות וההתבגרות. כאשר המוח מתבגר אנו מאבדים תאי מוח בקצב גדול, אך אין זה אומר דווקא שכולנו נגיע למצב של דמנציה. מכיוון שהמוח נחשב לגמיש, במקרה של אובדן תאים או פגיעה בחלק מהמוח, חלקים אחרים בו ייקחו אחריות על התפקוד של האזורים שנפגעו. יש לקחת בחשבון שלא תמיד זה מושלם ותלוי מאוד באופי הפגיעה.
בנוסף, מחקרים רבים מראים שאם ממשיכים לגרות ולאתגר את המוח ולבצע פעילות גופנית (מותאמת לגיל), הפעילות הקוגניטיבית תשתפר. אגב, גם פעילות חברתית תורמת לשיפור, ועל כל אלו – בהמשך.

איך מאמנים את המוח בגיל מבוגר

לאחר ההסבר על המוח ופעילותו על קצת המזלג, אנו רוצים לפרוס בפניכם את האפשרויות השונות לשיפור החשיבה, תוך כדי פעילויות שונות – פרטניות או חברתיות, בעיקר בגיל המבוגר:
  • אימון קוגניטיבי קבוצתי – לא סתם מהללים את משחק הברידג' כמסייע להורדת הסיכויים לדמנציה. פעילות משחק קבוצתית כלשהי, דורשת מהמשתתפים להתרכז, להקשיב, לשמור על ערנות, לקשר בין מצבים ולהגיב בהתאם. ניתן לשחק במשחקים קבוצתיים רבים כגון משחקי קלפים, משחקי קופסה, חידונים ועוד.
  • למידה – קריאת ספרים, לימודי נגינה והשתתפות בהרצאות וחוגים – גם אלו מסייעים לשיפור הזיכרון ולשמירה על גמישות המוח.
  • פתרון בעיות ואסטרטגיה – זוהי פעילות שניתן לבצע באופן עצמאי או בזוג – סודוקו, תשבצי היגיון, תשחצים, משחק שחמט (לבד מול מחשב לדוגמה, או לשחק את המשחק האמיתי בזוג) וכדומה. ככל שהמוח מורגל יותר בפתרון בעיות במשחק או בחשיבה, כך יהיה לו קל יותר לתפקד כאשר יצטרך לפתור בעיה רגילה.
 
בנוסף לאימון המוח מבחינה קוגניטיבית, יש לדאוג לכמה קריטריונים נוספים:
  • אכילה מסודרת ובריאה – ידוע שישנם מאכלים מסוימים התורמים לפעילות המוח, ואלו הם בדרך כלל מאכלים נוגדי חימצון (מסייעים במניעת פגיעת הרדיקלים החופשיים בתאי המוח). מאכלים לדוגמה: פירות וירקות טריים כגון פלפל אדום, גזר, בטטה, ברוקולי, עלים ירוקים ועוד.
  • שינה סדירה – חשוב לישון כ-7-8 שעות בלילה. ידוע שככל ששנת הלילה קצרה יותר ולא מסודרת, התפקוד הפיזי והקוגניטיבי במהלך היום הופך בעייתי. אנחנו שוכחים יותר, מבולבלים ומרגישים חלשים. שינה טובה וסדירה תסייע לתפקוד גבוה.
  • פעילות גופנית בשגרה – מחקרים שבוצעו בקרב מבוגרים, מעידים על כך שפעילות גופנית מתונה (כ-40 דקות הליכה 3 פעמים בשבוע) הגדילה בתקופת המחקר ב-2% את האזור במוח האחראי על הזיכרון (היפוקמפוס). מעבר לפעילות עצמה שמסייעת למוח, גם כאן חשובים הריכוז והשמירה על הערנות.
מעבר לכל זה, מומלץ לשמור על קשר עם רופא המשפחה המכיר אתכם, על מנת שיוכל לעקוב אחר שגרת חייכם, ולייעץ במקרה הצורך. דאגו לשתף אותו בפעילויות שלכם ובהרגשה הכללית שלכם.

שמירה על תפקוד גבוה של המוח בדיור מוגן

כאשר אדם חי בבית דיור מוגן או בבית אבות, קל יותר לשמור על תפקוד גבוה, במיוחד בגילאים המבוגרים יותר:
  • חיי החברה – בבית דיור מוגן מתקיימים חיי חברה עשירים וכן פעילויות קבוצתיות, בין אם הן מאורגנות על ידי המקום או שקבוצות חברים מתארגנות לבד. כאשר גרים לבד, לא תמיד אנו דואגים למפגשים עם חברים כי כבר קשה להגיע ולהתנייד, ולעיתים אנו שוקעים לתוך השגרה הביתית.
  • חוגים והרצאות – אלו תורמים ללמידה יום-יומית של דברים חדשים. בין אם מדובר בחוגי עבודות יד המשפרים את הריכוז או הרצאות מעניינות המעשירות אותנו בידע חדש. כל אלו, גם אם אתם לא בטוחים שאפשר ללמוד דברים חדשים בגיל מבוגר, מפעילים את המוח ומסייעים לכם בעקיפין בחיי היום-יום.
  • פעילות גופנית – בתי אבות יוקרתיים או בתי דיור מוגן בדרך כלל מספקים לדייריהם חדר כושר מאובזר (רצוי לבדוק זאת כאשר אתם מחפשים מקום לעבור אליו) כולל מדריך, ויש כאלה שאף מתחזקים בריכה לשימוש חופשי של הדיירים.
  • השגחה רפואית ועובדת סוציאלית – שתי פונקציות אלה יעקבו אחרי שגרת החיים שלכם וישימו לב לשינויים החלים בכם ובתפקוד שלכם, ובמידת הצורך יתערבו וייעצו לכם לגבי שיפורים שניתן לעשות לטובתכם האישית.




 
בואו לביקור אישי. נשמח לארח אתכם.
התקשרו 09-7662626
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
   

דיור מוגן - בית גיל פז
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב גבורות 1 כפר-סבא
טל': 09-7662626

 

מפת אתר