איכות חיים בגיל מבוגר

איכות חיים בגיל מבוגר
איכות חיים בגיל מבוגר אינה ניתנת להגדרת כוללת, הרי לכל אחד מאתנו יש מושג סובייקטיבי לגבי מהי איכות חיים - אולי מדובר בעושר, באושר, בתעסוקה, בבריאות פיזית ונפשית, באיכות הבית ועוד. כל כך הרבה דברים למעשה יכולים להשפיע על איכות החיים בגיל מבוגר שקשה לאחד את כולם תחת הגדרה אחת. יחד עם זאת, כן ניתן להכריז כי כל שינוי לרעה גם משפיע כך על איכות החיים הכוללת האישית שלנו, לעיתים באופן קבוע. במאמר זה נתמקד בכמה גורמים ועל השפעתם על איכות החיים בגיל מבוגר. 

בריאות פיזית בגיל מבוגר

אין זה סוד כי עם הגיל חלה ירידה בתפקוד הגופני. לא מדובר בהאטה בפעילות גופנית, ספורט וכדומה, למרות שהיא גם מתרחשת בדרך כלל, אלא ממש בהתדרדרות איטית של הגוף, האיברים, קצב חילוף התאים של הגוף הולך ומאט והגוף מזדקן. גם אורח חיים מערבי, הכולל ריבוי ישיבה, אחראי להופעת הזדקנות בגיל צעיר יותר. הגף שלנו, השרירים, מערכת השלד, המוח והאיברים שלנו, צריכים פעילות על מנת לשמור על רמת תפקוד נאותה. לכן חשוב בגיל צעיר ככל הניתן לאמץ אורח חיים פעיל, כמובן בהתאם למצב הגוף והמגבלות הקיימות. תתפלאו לדעת ש-20 דקות הליכה ביום יכולות לעשות פלאים לגוף שלנו . פעילות פיזית משחררת גם אנדורפינים בגוף שהם אחראים לתחושה טובה בין השאר. בכל מקרה, לפני שאתם מתחילים בפעילות פיזית שלא ביצעתם הרבה זמן, כדאי להתייעץ עם הרופא שלכם ולוודא שאין בה כדי להזיק לכם. זכרו, לא חייבים לבלות שעות בחדר כושר או לרוץ מרתון (דווקא פעילות מאומצת שכזו עשוייה אפילו להזיק) כדי לשמור על בריאות פיזית טובה, אבל יחד עם זאת לא כדאי להתפתות לחוסר מעש בגלל שבאופן טבעי עם הגיל מרגישים פחות אנרגטיים.

בריאות מנטלית בגיל מבוגר

כמו כל שאר האיברים בגוף, גם המוח שלנו מזדקן עם הזמן ויש פחות התחדשות של תאים אפורים. כמו כל שריר, המוח שלנו צריך אימון, ולהיות פעיל על מנת להאט את הזדקנותו. אז מה אפשר לעשות? לקרוא ספרים, לפתור תשבצים או סודוקו, לשחק שחמט או ברידג', ללמוד שפה חדשה, לבצע תרגילי זיכרון או כל דבר אחר שמעניין אתכם. צריך להפעיל את המוח, לגרות אותו עם דברים מעניינים וחדשים על מנת ליצור הקשרים חדשים במוח, לאתגר אותו ולא לוותר לו. התנסו בדברים חדשים, לכו לשמוע הרצאות, בקרו במוזיאונים ואפילו בחדרי בריחה.
הקדישו חלק מסדר היום לפעילות מוחית ותרגישו שלאט לאט מצבו ילך וישתפר. עצם ההחלטה להקדיש למוח (ולגוף כפי שראינו קודם) את תשומת הלב הנחוצה לו, תספק לכם תחושה של שליטה מוגברת כי אתם לוקחים את עצמכם בידיים ולא מוותרים לתחושה שאין לכאורה מה לעשות.

מסגרת תומכת בגיל מבוגר

אחד הפחדים בגיל מבוגר מבוסס על חוסר הידיעה מה יקרה אם נצטרך תמיכה בעתיד. ייתכן כי נחלה או נחווה מגבלות פיזיות או מנטליות בעתיד ולא ממש תכננו את הצעדים והפתרונות במידה וזה יקרה לנו או לבן/בת הזוג שלנו. יש המעדיפים להישאר בביתם ככל הניתן ויש כאלה שיצטרכו לעבור לבית אבות במקרה הצורך ולאו דווקא מרצון ולקוות לתמיכה ועזרה מהמשפחה והילדים. בעבר הרחוק מאוד ההורים היו נשארים לגור אצל הילדים כך שהם היו מטפלים בהם ותומכים בהם אבל בימינו הדבר כבר כמעט ולא קיים. הזמנים פשוט השתנו, והיום הרפואה מתקדמת באופן משמעותי כך שחיים לאורך יותר שנים, וכמו כן ישנה הבנה שכל תא משפחתי צריך את המרחב שלו ולשני הצדדים פחות מתאים לגור יחד. 
גם אם המשפחה תומכת ומעורבת בחיי ההורים המבוגרים, יש המון סיבות לעבור למסגרת תומכת, ולכן, קמו והתפתחו בתי דיור מוגן המספקים פתרון נהדר למעבר למגורים במסגרת כזו, עוד בגיל בו אנחנו עצמאים לחלוטין, עם שפע פעילויות, שירותים ואטרקציות במקום ועם הידיעה שאם חלילה בעתיד נצטרך תמיכה רחבה יותר, אנחנו כבר נמצאים במקום בו נוכל לקבל אותה. מגורים בסביבה תומכת בהחלט יכולים לשפר את איכות החיים ולהסיר לא מעט דאגות. 

חשיבות התעסוקה בגיל מבוגר

חלקכם לבטח עבדתם רוב חייכם עד גיל הפנסיה ואולי לא כל כך מעוניינים לשמוע על המשך תעסוקה כלשהי בגיל מבוגר. חשוב אבל להבין כי חוסר מעש הוא האויב העיקרי שלנו בגיל מבוגר. הוא אחראי להאצת תהליכי הזדקנות שיכולים להתלוות במחלות שונות, פיזיות ומנטליות.
  • עבודה: ישנם אנשים שמחליטים להמשיך לעבוד, לא כי חייבים אלא כי זה מספק להם תעסוקה מעניינת ומתגמלת (לא רק כספית). יש אחרים שמחליטים להתחיל עבודה חדשה או עסק, אפילו בהתנדבות מאותן הסיבות. 
  • תעסוקת פנאי: אפשר גם למצוא תעסוקה שהיא לא עבודה ממש, ולמלא את הזמן הפנוי שלנו בכל הדברים שתמיד רצינו לעשות ולא היה לנו זמן כל עוד היינו עסוקים בעבודה במהלך החיים. הפרדוקס הוא שתמיד חושבים לפני הפנסיה שלכשנצא לגמלאות נוכל סוף סוף לבצע את כל אותם הדברים וליהנות אבל בהרבה מקרים לא מבצעים אותם גם לאחר שיצאנו לפנסיה. נסו לחשוב על הדברים שגורמים לכם להרגיש טוב, ואפילו רשמו אותם על נייר - מעין רשימת חלומות שלא הגשמתם, ובחנו האם ואיך אתם יכולים להשיג אותם. תתפלאו לראות שלרוב ניתן. לא מזמן נכתב על אישה בת 90 שהחליטה לבצע צניחה חופשית, דבר שלכאורה היינו חושבים שהוא בלתי אפשרי בגיל מופלג שכזה. כמובן שזה לא מתאים לכולם אבל זוהי רק המחשה שאפשר לעשות הרבה יותר ממה שנראה לנו או מבחינת "מה שמקובל". 

גישה לפעילויות ושירותים בגיל מבוגר

בגיל מבוגר, כל יציאה מהבית הופכת לאט לאט עם השנים ליותר קשה, מעייפת ואפילו מאתגרת. לרוב, הפתרון הוא בוויתור על פעילויות שאהבנו לבצע וצמצום היציאות מהבית למינימום. יכול להיות שקשה לנו יותר לנהוג, לנסוע בתחבורה ציבורית, אנו מפחדים יותר לחצות כביש סואן ועוד סיבות רבות. כתוצאה מירידה בפעילויות, מהשארות בבית, צצה לה בעיה קשה של בדידות בנוסף לבעיית הירידה בפעילות כפי שראינו קודם. אם קראתם עד כאן, בטח הבנתם שאסור לנו לוותר. אחד הפתרונות הטובים ביותר כיום לקבלת גישה נוחה וקרובה לפעילויות ושירותים הוא המעבר לבית דיור מוגן, שם תוכלו לחיות את חייכם בפרטיות מלאה, בדירה פרטית, אבל מעבר לדלת דירתכם, יחכו לכם כל הפעילויות האפשריות, כל השירותים הנחוצים והרצוים, הכל במתחם בית הדיור המוגן. כך תוכלו להמשיך וליהנות מאורח חיים בריא, בלי לוותר על כל הפעילויות האהובות עליכם, בלי להתפשר, ובכך לשמור על איכות חיים גבוהה ביותר. 
 
בואו לביקור אישי. נשמח לארח אתכם.
התקשרו 09-7662626
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
   

דיור מוגן - בית גיל פז
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב גבורות 1 כפר-סבא
מתעניינים: 09-7662626
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 

מפת אתר