איך שומרים על מוטוריקה עדינה תקינה בגיל מבוגר

איך שומרים על מוטוריקה עדינה תקינה בגיל מבוגר
הגיל עושה את שלו, והמוטוריקה העדינה שלנו הולכת ומתדרדרת ככל שעובר הזמן. הדבר קורה בגלל כמה סיבות שמיד נעמוד עליהן, ובכל מקרה, ניתן לעבוד על המוטוריקה על מנת לשמר אותה כמה שניתן לאורך שנים נוספות קדימה.

סיבות לירידה במוטוריקה עדינה

המוטוריקה העדינה היא בעצם היכולת שלנו להזיז איברים על מנת לבצע פעולות כגון ציור, כתיבה, השחלת חרוזים, וכדומה - פעולות עדינות. זאת לעומת מוטוריקה גסה המתייחסת יותר לפעולות כגון ישיבה, הליכה וכדומה.
את מיומנויות המוטוריקה העדינה, אנו רוכשים בילדות המוקדמת שלנו, וככל שמתבגרים יותר ויותר, מיומנויות אלו הולכות ומתדרדרות, אלא אם כן שומרים עליהן ומאמנים אותן באופן שוטף. לדוגמה - כתיבה - זוהי מיומנות שאנו משתמשים בה בכל יום ולכן הסיכוי שנתקשה לכתוב בגיל מבוגר הוא נמוך. אם לא נאמן את היד בכתיבה לאורך הרבה מאוד זמן, יהיה לנו קשה לחזור לזה ככל שנתבגר.
להלן מספר סיבות לירידה במוטוריקה עדינה:
  • אירוע מוחי - יכול לפגוע בקשרים של המוח עם שאר מערכות הגוף
  • דלקת במפרקים - גורמת לקישיון כך שתפקוד האצבעות נפגע
  • פרקינסון - רעידות ועיוותים בידיים המקשים על ביצוע פעולות עדינות
  • תופעות זיקנה - ירידה בתחושה בקצות האצבעות, ירידה ביכולת הראיה, ועוד

איך התדרדרות במוטוריקה העדינה משפיעה על החיים

כאשר היכולות השונות שצברנו במהלך ילדותנו המוקדמת ושליוו אותנו בכל חיינו מתחילות להתדרדר, הדבר משפיע מאוד על החיים. תארו לכם, שאתם רגילים בכל בוקר להכין כוס קפה ולשבת לשתות אותה בנחת. עם הזמן, במידה וחלה ירידה במוטוריקה העדינה, יהיה לכם קשה להעביר את אבקת הקפה והסוכר מהצנצנות לכוס בלי שיפלו גרגירים. דוגמה נוספת היא כאשר פתאום מתקשים בקשירת שרוכי הנעליים והפעולה הופכת להיות מסורבלת וארוכה יותר באופן משמעותי. ישנם כמובן עוד דוגמאות רבות להשפעת הירידה ביכולות אלו על חיי היום יום, אך דעו כי ישנן לא מעט פעילויות שבזכותן אפשר לשמר את היכולות המוטוריות ולשפר את איכות החיים והתפקוד היום-יומי.

מה אפשר לעשות כדי לשפר את היכולות המוטוריות בגיל השלישי

כפי שצוין מעלה, ירידה ביכולות המוטוריות שלנו, במיוחד אלו הנחשבות למוטוריקה עדינה, משפיעות באופן מיידי על איכות חיינו ועל חיי היום יום, ולכן אנו נרצה לנסות ולהאט את הירידה הזו.
כדי לעשות זאת, ישנן פעולות ופעילויות שנוכל לבצע ואף ליהנות מהן, והנה רשימה חלקית:
חוגי מלאכת יד - תחומי עיסוק אלו הם מהנים מאוד ויש מגוון רחב של פעילויות כגון: חוג ציור וצביעה, חוג פיסול בחימר או חומרים גמישים אחרים, חריזה ותכשיטנות וכדומה. בציור, צביעה, חריזה ותכשיטנות ישנו עיסוק בפרטים קטנים ומדויקים, ובפיסול ישנה התעסקות של הידיים עם חומר וכך נשמרת תחושת המגע בקצות האצבעות.
כתיבה - אימון היד בכתיבה (בעט או בעיפרון - לא בהקלדה על מקלדת) הוא מצוין כיוון שגם כאן ישנו עיסוק בפרטים קטנים ובדיוק.
בישול - כל מה שקשור לקיצוץ ירקות או פירות, הכנת בצק ולישה (חומר גמיש).
משחקים - ניתן לשחק בקלפים או בדומינו. אלו דורשים החזקה והזזה של עצמים קטנים שונים.
הפעולות שהוזכרו, נותנות מענה גם לעניין המוטוריקה העדינה, אך גם מאמנות את המוח ומאפשרות לו להמשיך ולקשר דברים, למצוא פתרונות יצירתיים ועוד.

אילו פעילויות לשיפור המוטוריקה העדינה קיימות בבתי דיור מוגן

בתי דיור מוגן מספקים בין השאר גם פעילויות המיטיבות עם איכות חיי הדיירים, ולא רק מבחינת הצורך להעביר את הזמן. כלומר, כאשר נבחרים חוגים עבור הדיירים, הרעיון הוא שהם יפיקו מכך תועלת בין אם במודע ובין אם לא. בבית גיל פז, מתקיימים חוגי אומנות רבים, ולא רק ציור ופיסול, אלא לדוגמה גם חוג גילוף בעץ
חשוב לבדוק שיש מגוון רחב של חוגים כאלו, בדיוק בשביל שהדיירים יוכלו לבחור את מה שהכי כיף להם מבחינת התוכן, אבל שגם יוכלו להמשיך ולשמר את המוטוריקה העדינה שלהם.
גם חוג ברידג' הוא חשוב, כי כפי שציינו קודם, הוא שומר גם על המוטוריקה, וגם על הרמה הקוגניטיבית.
אם אתם חשים בירידה בתפקודים המוטוריים העדינים, נסו לבצע את הפעולות שהומלצו, וכדאי גם ליידע את רופא המשפחה על כך. אם יש צורך פנו אף למרפאה בעיסוק שתוכל לעזור לכם ולהתאים לכם פעילויות באופן אישי.
 
בואו לביקור אישי. נשמח לארח אתכם.
התקשרו 09-7662626
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
   

דיור מוגן - בית גיל פז
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב גבורות 1 כפר-סבא
טל': 09-7662626

 

מפת אתר