איך כותבים צוואה

איך כותבים צוואה
נודה לאמת, צוואה היא כנראה הדבר האחרון שאנחנו רוצים לחשוב או להתעסק איתו. זה מעלה מחשבות לא נעימות ולעיתים אנחנו גם לא כל כך רוצים להתחיל לחשוב על מי יקבל מה ועל הריבים האפשריים שיכולים לצוץ כתוצאה ממנה. נכון שגם בהעדר צוואה החוק מגדיר את חלוקת הרכוש בצורה די ברורה, אבל קיימים מקרים בהם נרצה דווקא לחלק את העיזבון בצורה שונה. החוק מכיר ב-4 סוגים של צוואות: צוואה בכתב יד, צוואה בפני עדים, צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה. אז אם נושא עריכת צוואה מעניין אתכם, המשיכו לקרוא.

למה כדאי לכתוב צוואה

קודם כל, כתיבת צוואה מאפשרת לנו להחליט מראש מי מקבל מה וכמה. הצוואה יכולה להיות מסמך מאוד מפורט וגם כללי ביותר וניתן גם לכתוב מספר צוואות לאורך הזמן (המאוחרת מביניהן תהיה התקפה ומבטלת את כל הקודמות לה). להלן מספר דוגמאות של מקרים בהם כדאי לכתוב צוואה:
  • זוג או יחיד מבוגר שאין לא ילדים וסביר כי לא יהיו לו: ללא צוואה כתובה ואם לא ימצאו קרובי משפחה, כל הרכוש יועבר לרשות המדינה. לכן אם יש רצון להוריש את הרכוש לאדם או גוף כלשהם, הדבר חייב להיכתב בצוואה מסודרת וברורה. 
  • זוג מנישואים שניים כאשר לכל אחד מבני הזוג יש ילדים מבן הזוג הקודם: איך תתחלק הירושה ללא צוואה? לילדים מנישואים ראשונים, לגרושה וגרוש, לאלמן או אלמנה? צוואה כתובה תסדיר את חלוקת העיזבון על פי רצון הנפטר (כל עוד הצוואה עומדת וחוקית).  
  • חלוקה שונה של הרכוש: במקרים בהם מעוניינים למשל להוריש חלק מהרכוש לגוף או אדם שהוא אינו קרוב משפחה. 
  • זוג שחי במשותף ללא נישואין: במקרה כזה הם עשויים להיחשב כידועים לציבור ולהיות זכאים לחלק מהירושה. על מנת למנוע סכסוכים לאחר מות אחד מבני הזוג, כתיבת ירושה תסדיר את כל נושא הירושה ואיזה חלק בן הזוג הנותר יקבל.
  • זכויות ברכוש: לדוגמה - אולי רוצים לאפשר המשך שימוש בנכס על ידי אדם שהוא אינו אחד היורשים וכדומה יש להסדיר זאת בצוואה.
  • לאחר גירושים כאשר אחד או שני בני הזוג הפרודים הם עצמאיים מאחר והחוק לא כולל הוראות ספציפיות במקרה שכזה, חשוב לכתוב צוואה.

כללים לכתיבת צוואה ללא עורך דין

צוואה ללא עורך דין מוכרת בחוק כצוואה בכתב יד וניתן לכתוב אותה ללא עדים או ידיעה של אנשים אחרים. צוואה שכזו חייבת להיכתב כולה בכתב ידו של המוריש (לא ניתן לכתוב בעזרת מחשב וכדומה), אם לא, הצוואה לא תחשב כבעלת תוקף חוקי. מכאן שחשוב גם לכתוב בכתב יד ברור וקריא. במידה ולא ניתן לכתוב בכתב יד מכל סיבה שהיא אז חייבים ששני עדים יחתמו על הצוואה. 
על מסמך הצוואה יש לכתוב תאריך מדויק בכל עמוד ועמוד וזאת על מנת שיהיה אפשר להכריז עליה כי היא האחרונה והתקפה במקרה וקיים עוד מסמך צוואה מתאריך מוקדם יותר.  
כמו כן יש לחתום בכל עמוד ועמוד וגם ליד כל מחיקה ותיקון (בדיוק כמו בחוזה רגיל).
את הצוואה יש לנסח בציווי, למשל "אני מצווה" ולא "אני מבקש להוריש". את פרטי היורשים יש לרשום בצורה ברורה וכוללת את כל הפרטים, שם ושם משפחה, מספר תעודת זהות, כתובת, תאריך לידה, מהות הקשר עם כותב הצוואה (למשל בן, בת, בעל, אישה וכדומה) וכל פרט מזהה נוסף ונחוץ לזיהוי ודאי של היורש. ניתן גם לציין מי לא מקבל שום דבר במידה וכך תרצו אך לא מבלי לציין מי כן מקבל. 
יש גם לפרט את הנכסים הכלולים בירושה, למשל עבור נכס מקרקעין, את הכתובת, מספר גוש / חלקה. עבור חשבון בנק, את שם הבנק, הסניף ומספר החשבון. עבור פריטים שלא מוגדרים בצוואה וכדי לכסות גם נכסים עתידיים שלא נכללו בצוואה, ניתן לכתוב "סעיף סל" שיסדיר מי יוריש את כל הפריטים האלה.
חשוב לדעת כי לא ניתן להתנות את קבלת הירושה בתנאים בלתי חוקיים או בלתי מוסריים - הצוואה תהיה עדיין תקפה אך ההתנייה לא תהיה בעלת תוקף.
ישנם דברים שלא יכולים להיכלל בצוואה בכתב יד כגון ביטוחים, קצבה וגמל. במקרים אלה יש לפנות לגופים הרלוונטים ולמלא את סעיפי מוטבים או נהנים.  
במקרה ואתם חוששים שחלק מהיורשים עשויים לטעון שלא כתבתם את הצוואה בדעה צלולה, ניתן לצרף אישור מרופא (עם תאריך קרוב ככל הניתן לתאריך כתיבת הצוואה) המעיד על צלילות המצווה.  
את הצוואה ניתן לשמור בבית אך רצוי להפקיד אצל הרשם לענייני ירושה או בידי היורשים או בידי עורך דין אם ערך את הירושה או כל אדם אחר בו המצווה בוטח.

שגיאות נפוצות בכתיבת צוואה

כאמור, אם קראתם את הכללים לעיל לכתיבת צוואה, ניתן להסיק באופן ישיר את השגיאות האפשריות:
  • כתיבה בעזרת במחשב והדפסתה
  • כתיבה בכתב יד לא קריא
  • לא נכתב תאריך
  • שוכחים לחתום
  • ניסוח לא תקין, לא בציווי
  • החסרת פרטים מזהים של היורשים הנחוצים לזיהויים
  • החסרת פרטים מזהים של הנכסים

כתיבת צוואה בעזרת עורך דין 

במקרה ותבחרו לערוך את הצוואה אצל עורך דין, תוכלו בעיקרון להיות שקטים שהצוואה תיערך, תיכתב ותוגש לגורמים הנחוצים בצורה הטובה ביותר. עורך דין יוכל גם לייעץ לכם לגבי כל החוקים החלים בהתאם לרצונות ולצרכים שלכם. 

בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם