חוק אזרחים ותיקים

חוק אזרחים ותיקים
לאחר שנים של עבודה מאומצת ותשלום מיסים, הגיע זמנם של האזרחים הוותיקים לקבל בחזרה וליהנות מזמן הפנסיה. עבור אזרחים וותיקים קיימות לא מעט הטבות הניתנות באופן רשמי מהמדינה ומהרשויות המקומיות, וכן ישנם לא מעט עסקים ומוסדות פרטיים הנותנים הנחות או מקדמים תכנים עבור האוכלוסייה המבוגרת.
 
אנו נסקור את הנושא בכללותו במאמר זה – אז שבו, תתרווחו ותתחילו ליהנות מהזמן שלכם!

הגדרת המושג אזרח ותיק

נתחיל מהגדרת המושג – אזרח ותיק הוא אדם שהגיע לגיל הפרישה על פי החוק. כלומר: גבר שהגיע לגיל 67 ואישה שהגיעה לגיל 62. תושב או תושבת ישראל שהגיעו לגיל הפרישה זכאים לקבל תעודת אזרח ותיק. אגב, לא חלה חובה להיות אזרח המדינה על מנת לקבל את התעודה. גם מי שמוגדר כתושב בלבד, זכאי לה.
התעודה, אותה מקבלים כחודשיים לאחר יום ההגעה לגיל הפרישה, היא בעצם הגושפנקא שלכם לקבלת ההטבות השונות. בדומה לתעודת סטודנט המאפשרת קבלת הטבות גם בחו"ל, ניתן להפיק את תעודת האזרח הוותיק גם בשפה האנגלית ואיתה ניתן לנסוע בעולם וליהנות מהטבות שונות בהתאם לחוקי המדינה אליה נוסעים.
בישראל ישנם כ-900,000 אזרחים ותיקים ובעקבות תוחלת החיים ההולכת ומתארכת, שיעורם בקרב אוכלוסיית ישראל הולך וגדל (כיום עומד על כ-10%).
חוק אזרחים וותיקים קיים מסוף שנות ה-80, אך רק בשנות ה-90 הוכנסו לחוק ההטבות הכלכליות המשמעותיות המקלות על חיי המבוגרים בישראל.

הטבות מהמדינה לאזרחים וותיקים

להלן ההטבות הניתנות לאזרחים ותיקים מטעם מדינת ישראל:
  • הנחה בדמי התחבורה הציבורית – אזרחים וותיקים זכאים להנחה של 50% מדמי הנסיעה בתחבורה הציבורית, בין אם מדובר באוטובוסים, רכבות, נסיעות בין עירוניות או עירונית.
  • הנחה בתשלום אגרת הטלוויזיה – החל משנת 2007 אזרחים וותיקים פטורים לגמרי מתשלום אגרת הטלוויזיה.
  • הנחה בדמי כניסה למוסדות תרבות – אל המוזיאונים, התיאטראות ושאר מוסדות התרבות הנתמכים על ידי המדינה, יוכלו אזרחים וותיקים להיכנס עם הנחה של 50% בדמי הכניסה.
  • הנחה בדמי כניסה לגנים לאומיים, מוסדות הנצחה ואתרי טבע – גם אל אתרים אלו הנתמכים על ידי המדינה, יוכלו המבוגרים להיכנס עם הנחה של 50% בדמי הכניסה.
  • תרופות – על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, אזרחים וותיקים הזכאים להשלמת הכנסה מהביטוח הלאומי, יקבלו הנחה בשיעור של 50% על תרופות הנרכשות בכל בית מרקחת עם מרשם רופא ובהתאם לנהלים.

הטבות מהרשות המקומית לאזרחים וותיקים

בהמשך להטבות הניתנות מהמדינה, גם הרשויות המקומיות נותנות הטבות לאזרחים וותיקים:
  • ארנונה – זוהי הנחה שניתנת מכוח חוק מדינה, אך בפועל היא מגיעה מהרשות המקומית. אזרחים וותיקים אשר מקבלים הבטחת הכנסה, זכאים לפטור מלא מתשלום הארנונה על דירה בגודל עד 100 מ"ר שזוהי דירת המגורים שלהם. על שטח מעל 100 מ"ר לא תהיה הנחה כלל. אזרחים וותיקים שאינם מקבלים הבטחת הכנסה, זכאים להנחה בשיעור של 30% על תשלום הארנונה, וזה רק אם סך כל הכנסותיו אינו עולה על סכום השכר הממוצע במשק.
  • הנחה בשירותים עירוניים כגון חוגים, הרצאות, כניסה למועדונים קהילתיים – בין אם הפעילות מכוונת לאוכלוסיית המבוגרים ובין אם לא, הרשות המקומית נותנת הנחות בדמי הכניסה או ההשתתפות. כך יכולים אזרחים וותיקים ליהנות מפעילויות שונות באזור מגוריהם. ניתן להתעדכן במשרדי הרשות המקומית לגבי פרטים על הפעילויות השונות.

המשרד לאזרחים וותיקים

משרד זה הינו חלק מהמשרד לשוויון חברתי, השם לו למטרה לצמצם את הפערים החברתיים בחברה הישראלית, ולקדם חקיקה הקשורה לאוכלוסיות שונות שאחת מהן היא אוכלוסיית המבוגרים בארץ.
בתחום האזרחים הוותיקים, מקדם המשרד זכויות שונות הקשורות לאוכלוסייה המבוגרת בישראל, כגון: בריאות, תרבות ופנאי, ניצולי שואה, חינוך, שיפור איכות החיים ועוד. יוזמות שונות גם הן מגיעות ממשרד זה, ועליהן אנו שומעים בתקשורת, כמו לדוגמה "כאן גרים" – פרויקט המחבר בין סטודנטים המחפשים מגורים בעלות נמוכה למבוגרים הזקוקים לעזרה קלה ולחברה. יוזמה נוספת היא "שלישי בשלייקס" המאגדת מוסדות תרבות שונים שנותנים הנחה משמעותית (מעבר להנחה הרגילה) לאזרחים וותיקים בימי שלישי.
המשרד לאזרחים וותיקים הוא גם זה המנפיק את תעודות האזרח הוותיק, ובמידה ואדם שהגיע לגיל המתאים ולא קיבל את התעודה בטווח זמן של כחודשיים משהגיע לגיל, הוא מוזמן ליצור קשר עם המשרד ושם יסייעו לו בעניין.



בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם