חוגי עבודות יד ואמנות לגיל השלישי

חוגי עבודות יד ואמנות לגיל השלישי
הרצון למלא את השעות הפנויות הרבות שנוצרו לבני גיל הזהב עם יציאתם לפנסיה, מביא אותם להיפתח ולנסות דברים חדשים או להשקיע יותר בתחביבים ותיקים. עבודות יד ואמנות הם שני תחומים גדולים ומגוונים, המחולקים לתתי תחומים רבים, וכל אחד ואחת יכולים למצוא עצמם עוסקים בתחביבים אלו.
 
במאמר הבא ננסה לפרוס לפניכם כמה מהאפשרויות הקיימות לעיסוקים אלו בגיל השלישי.

אילו סוגים של עבודות יד מתאימים לבני גיל הזהב?

אם אין שום בעיה פיזית מוטורית, אנשים מבוגרים יכולים לבצע כל פעולה – לצייר, לגזור, לחרוט, לגף ועוד. זה רק עניין של חיבור והרגשה כאשר באים לבחור סוג אמנות או עבודת יד כעיסוק. כמובן שניתן לעסוק בכמה סוגים של אמנות ועבודות יד ואף לשלב ביניהם.
הנה כמה מהחוגים היותר פופולריים שניתן למצוא עבור מבוגרים:
  • חוג ציור ואמנות – אפילו אם לא אחזתם במכחול מימיכם, תוכלו להצטרף ולגלות את סודות הצבעים, הצורות ומשיכות המכחול. לא צריך "לדעת לצייר" כדי להצטרף לחוג ציור. הציור נותן מקום לפריקה של רגשות ומחשבות תוך שימוש במכחול וצבע. אתם צריכים לנסות כדי להבין. 
  • חוג פיסול – פיסול בקרמיקה מכוון לאלו האוהבים ללכלך קצת את הידיים ולהיכנס לתוך החומר הרך. ניתן ללמוד טכניקות מגוונות לפיסול בקרמיקה, כולל סוגי צביעה מיוחדים ועוד. ניתן ליצור יצירות מופשטות או לצפות במודל ולפסלו, ואפילו להכין כוסות לשתייה או אגרטל לנוי.
  • רקמה – אמנות כה עדינה ומדויקת הנותנת תוצאות נפלאות אותן ניתן לשלב בבגדים, או סתם ליהנות מחישוק רקמה תלוי על הקיר.
  • תפירה – יצירה בתפירה נותנת חופש להכנת בגדים, כריות, מפות שולחן ועוד. מגוון הבדים האדיר הקיים היום באופן כה נגיש, מאפשר ליצור אינסוף מוצרים יפים ומעניינים הן לשימוש והן ליופי ונוי.
  • סריגה – סוג של אמנות שימושית המאפשרת ליצור אינספור מוצרים – החל מתחתיות לכוסות, דרך מפות וכלה בסוודרים לנכדים. ניתן לסרוג בשתי מסרגות או במסרגה אחת (קרושה).
  • גילוף בעץ – חוג בו לומדים המשתתפים לגלף בעץ באמצעות כלים המיועדים לכך, ולהפוך כל פיסת עץ ליצירה מרשימה.
  • עבודות טלאים – תחום בתוך אמנות התפירה, בה לומדים לבנות קומפוזיציה של חלקי בדים, ואלו נתפרים למשטח אחד מרשים המקבל מחמאות רבות. ניתן ליצור כריות, כיסויי מיטה ועוד.
  • ציור על זכוכית – אמנות מקסימה בה הזכוכית הופכת להיות משטח העבודה. משחק של צבעים ושקיפויות הופך את חוויית הציור למעניינת ועשירה יותר.

כיצד משפיע העיסוק באמנות ובעבודות יד על החיים הבוגרים

עיסוק באומנות ובעבודות יד בגיל הזהב, מעבר למילוי הזמן בפעילות כלשהי, מסייע ומשפיע בכמה תחומי חיים. להלן כמה דוגמאות:

מוטוריקה עדינה

כמה מילים על המושג מוטוריקה עדינה: מדובר על תפקוד והפעלת היד והאצבעות באופן רצוני. כאשר עוסקים בעבודות יד, בין אם מדובר על סריגה (מסרגה אחת או שתיים), תפירה (ידנית או במכונת תפירה), ציור (כל תחומי הציור ובכל המדיומים), וכדומה, אנו משתמשים בידיים ובעיקר בכפות הידיים. עבודות היד לרוב דורשות דיוק ותשומת לב, ופעולות אלו משפרות מאוד את המוטוריקה העדינה – השחלת חוט למחט, ציור עדין (לדוגמה כאשר מציירים על זכוכית), תפירה ידנית, גילוף פריטים בעץ ועוד.
חשוב מאוד לשמר את המוטוריקה העדינה של הידיים כיוון שהדבר מסייע מאוד גם בחיי היום יום – כאשר אנו כותבים, חותכים מזון, מכפתרים כפתורים בבגדים, מדפדפים בספר, קושרים את שרוכי הנעליים ועוד.

התנסות בדברים חדשים

כפי שצוין קודם, על מנת לעסוק באמנות ובעבודות יד, אין צורך בניסיון קודם. ברוב המקרים מדובר בלמידה של טכניקות עבודה ושימוש בכלים שונים. למידה של תחומים האמנות ועבודות היד מאפשרת התנסות בחומרים חדשים שמעולם לא נגענו בהם, פעולות שמעולם לא עשינו וכו'.
תוך כדי ההתנסויות הללו, אנו יכולים לגלות בעצמנו כישרונות חבויים שמעולם לא חשבנו שיש בנו. חשבו על כך שכל החיים עבדתם והייתה לכם את השגרה שלכם, ולא היה לכם זמן להתנסויות האלו, שלא לדבר על כך שבכלל לא רציתם לנסות כי הייתם בטוחים שאין לכם את הכישרון והיכולת לעסוק בתחומים אלו. אז עכשיו כשיש את הזמן, אתם רק צריכים לבחור ממה להתחיל. ובעצם לא חייבים לבחור – אפשר לנסות כמה דברים במקביל ולהחליט לאיזה תחום אתם יותר נמשכים ומרגישים שזה "הדבר" עבורכם.

ביטוי אישי

עם חלוף השנים אתם עוברים חוויות רבות, בין אם פיזיות או מנטליות. חלק מהחוויות נחקקות בזיכרון וחלקן מודחקות. החוויות האלו עיצבו את האישיות שלכם ואת חייכם – כל צעד והחלטה שעשיתם התבססו על חוויות שעברתם כבר (בין אם במודע או לא במודע).
כאשר מתחילים לעסוק באמנויות שונות ובעבודות יד, האישיות והחוויות שלכם באים לידי ביטוי – גם כאן – לא תמיד במודע. הבחירה בצבעים ובחומרים מגיעה מתוככם. ישנם מחקרים המעלים את הסברה שבאמנות מוצפים החוצה תכנים אישיים לא מודעים, כולל קונפליקטים איתם לא תמיד התמודדנו במהלך הזמן והחיים.
אמנות נותנת לנו מקום להוציא את הרגשות החוצה כביטוי של צורה וצבע. יש כאלו שיציירו באופן ריאליסטי מאוד ויש כאלו שרגשותיהם יצאו באופן מופשט. יש כאלו שיבחרו בפיסול ויש כאלו שיבחרו בציור בצבעי מים. גם אמנות שימושית כגון תפירה, רקמה וסריגה מאפשרת בחירות רבות בצבעים, צורות וחומרים כאשר כל אחד מבטא את אישיות היוצר.

תרפיה

אמנות ועבודות יד מהוות גם תרפיה לגוף ולנפש. היצירה לכשעצמה היא פעילות המסוגלת להביא את האדם העוסק בה לרגיעה. הריכוז בפעילות האמנותית מביא לשחרור מלחצי היום ומההתעסקות בדברים היומיומיים. מי שעוסק בכל סוג של אמנות לרוב מצליח להתנתק מהשגרה הרגילה ולהיכנס לתוך הפעילות כך שאפילו לעיתים יכול לעבור זמן רב בלי ששמנו לב לכך.

לסיכום נאמר כי אמנות ועבודות יד מאפשרות לנו להשתחרר מהשגרה ומהסביבה ולהתחבר לעצמנו דרך התנסויות חדשות. היצירה מבטאת את ה"אני" של היוצר או היוצרת והיא כלי לביטוי עצמי. מעבר לחיבור הפנימי, גם מבחינה פיזית היוצרים המבוגרים שומרים על המוטוריקה העדינה ועל פעילות הידיים מה שמסייע להם ביום-יום.
 

חוגי אמנות ועבודות יד במסגרת דיור מוגן

בתי דיור מוגן יוקרתיים מציעים לדייריהם גם חוגים רבים בתחום האמנות ועבודות היד. בבית גיל פז לדוגמה קיימים חוגים רבים בתחומים אלו, כגון: ציור ואמנות, גילוף בעץ, פיסול, אמנות שימושית ועוד.
החוגים מועברים על ידי מדריכים ומדריכות מצוינים ומנוסים. כמו כן, חדרי החוגים מאובזרים בציוד איכותי ובכל הכלים הדרושים להשתתפות בחוג. כל אחד יכול להצטרף בין אם הוא מתחיל או בעל ניסיון עבר. אפשר לבוא, להתנסות, להרגיש את החומרים ולהחליט אם מתאים. החוגים גם מהווים מסגרת חברתית מהנה בה תוכלו להכיר אנשים חדשים ולהרחיב את המעגל החברתי שלכם.
מדי כמה חודשים, נוספים חוגים חדשים ותמיד ניתן להציע הצעות ורעיונות לחוגים נוספים.
לחצו כאן לצפייה בלוח הפעילויות המלא של בית גיל פז, כולל כל החוגים.

 
בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
    

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם