בעיות ברכיים בגיל השלישי

בעיות ברכיים בגיל השלישי
בגיל השלישי בעיות ברכיים נפוצות בכ-50% מהאוכלוסייה ולרוב מלוות בכאבים.
בעיות הברכיים לרוב נובעות משחיקת סחוסי המפרק. מפרק הברך עומד כל חיינו בלחצים גדולים הנובעים מנשיאת משקל הגוף על רגליים.

סוגי בעיות ברכיים נפוצים בגיל השלישי

עם העלייה בגיל גם הרקמות של הגוף מזדקנות כך ששחיקת הסחוסים הנה תהליך טבעי. אבל הבעיה מחמירה בעקבות גורמים שונים כמו עודף משקל, פעילות ספורטיבית מקצועית, חבלות ושברים בעבר, חוסר פעילות גופנית, ירידה במסת השרירים של הרגליים, ועוד.
הבעיות בברכיים יכולות להתבטא בכמה דרכים:
  • כאבים אשר קורים בזמן תנועה
  • כאבים בזמן רגיעה ומנוחה
  • תחושה שמפרק הברך "חלוד" במיוחד לאחר חוסר תנועה ומנוחה, תחושה שמשתחררת לאחר כמה דקות של הפעלת המפרק
  • בעיות ברכיים בגיל השלישי כתוצאה ממחלות דלקתיות של המפרקים, כגון שגרון, אשר פוגעות גם בברכיים

למה מופיעות בעיות ברכיים בגיל השלישי

כאמור חלק מהסיבה להופעת בעיות ברכיים בגיל השלישי קשורה לתהליך ההזדקנות הטבעי אשר פוגע גם ברקמות של מפרקי הברכיים. להוסיף לכך נטייה של ירידה בפעילות גופנית, לדוגמה - פחות הליכה, גורם לכך שתהליך הפגיעה בברכיים יכול להאיץ. ככל שמבצעים פחות פעילות גופנית, כך השרירים נחלשים ומסוגלים פחות לשאת חלק מעומס המשקל המופעל על הברכיים וכך הם נפגעים ונשחקים יותר מהר. חוסר פעילות גם יכול להוביל להשמנה כך שהעומס על הברכיים גדל אף יותר.
גם נפילות, שהן דבר שכיח בגיל השלישי, יכולות לגרום לפציעות ובעיות ברכיים עקב חבלה ישירה.

האם ניתן למנוע בעיות ברכיים בגיל השלישי?

מניעה היא תמיד עדיפה על טיפול לאחר היווצרות הבעיה וניתן בהחלט למנוע חלק מבעיות הברכיים עם נקיטת האמצעים הבאים:
  • שמירה על פעילות גופנית מתאימה, חיזוק שרירים - מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה או אורתופד ואף עם איש מקצוע מתחום הפעילות הגופנית המתמחה בגיל השלישי
  • אימוץ תזונה בריאה (מניעת השמנת יתר, הספקת מרכיבי המזון הנחותים לגוף ולפעילות) - מומלץ להתייעץ עם תזונאית המתמחה בגיל השלישי
  • נעליים איכותיות, סגורות ובעלות תמיכה טובה
  • במידה וקשה לכם ללכת הן בגלל כאבים בברכיים או שרירים חלשים, השתמשו בעזרי הליכה כמו מקל או הליכון. העזרים לא רק יספקו לכם עמידה והליכה יציבה יותר, הם גם יפחיתו את המשקל על המפרקים ועל הברכיים בפרט

איך מפחיתים כאבי ברכיים אצל מבוגרים?

הדבר תלוי כמובן בסיבת הכאבים. במצבים הקלים, לרוב, תרגילים ופעילות גופנית יעזרו להפחית את הכאבים ולמנוע את החמרתם. במקרים הקשים יותר יתכן ויהיה גם צורך בלקיחת כדורים נגד כאבים או נגד דלקות, להשתמש במשחות, לקבל טיפול פיזיותרפיה, הזרקות בברך וכדומה. במקרים הקשים ביותר יתכן צורך בסד לברך או אפילו ניתוח.
קיימים גם מדרסים מיוחדים ונעליים בעלות סוליה מיוחדת, אשר מפחיתים את העומסים בברכיים וכך מסייעים בהפחתת הכאבים. בכל מקרה של כאבי ברכיים, מומלץ להתייעץ עם רופא אורתופד לקבלת טיפול מתאים.

עזרים לשיפור בעיות ברכיים

קיימים עזרים רבים לשיפור בעיות ברכיים. בכל מקרה חשוב להתייעץ עם רופא או פיזיותרפיסט לפני החלטת על שימוש בעזרים מאחר והם לא מתאימים לכל סוג של בעיית ברכיים:
  • שינה עם כרית מתחת לברכיים
  • בקבוק חם
  • תחבושות אלסטיות
  • סד לברך
  • מקל הליכה
  • הליכון
  • מדרסים
  • נעליים מיוחדות

ניתוח ברכיים

במקרים בהם לא ניתן להשיג הקלה בדרכים רגילות (פעילות, טיפול תרופתית וכיו"ב), והבעיה בברך מביאה למצב בו יש קושי ממשי בתפקוד היום יומי, יתכן כי הרופא ימליץ על ניתוח ברך:
  • ניתוח ארתוסקופיה: ניתוח בו מחדירים צינוריות למפרק הברך, חלק לשיקוף על ידי מצלמה בקצה הצינורית וחלק לטיפול באמצעות מכשירים שונים בקצה צינורית נוספת. ניתוח זה יחסית קל, מאחר והמפרק לא נפתח ולא נחתכות רקמות במהלכו, והכל מבוצע דרך פתחי גישה קטנים דרך העור. ניתן לבצע מספר רב של טיפולים בהליך זה למשל ניקוי/גילוח המשטחים הסחוסיים של המפרק להפחתת כאבים והקלת תנועה, ועד לניתוחים מורכבים של תיקון רצועות קרועות בברך.
  • ניתוח החלפת ברך חלקי או מלא: כאן מדובר בניתוח מורכב יותר (אבל בעל אחוזי הצלחה גבוהים) המצריך פתיחה של הברך הקיימת והסרת המפרק בחלקו או בשלמותו והחלפתו במפרק מלאכותי. המפרק החדש יאפשר חזרה לפעילות יום יומית טובה בזמן יחסית קצר ובכך ישפר את חיי המטופל באופן משמעותי.


בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם