בחירת מטפל סיעודי

בחירת מטפל סיעודי
ההחלטה לגבי הכנסת מטפל סיעודי הביתה היא אחת החשובות ביותר בגיל המבוגר. מבוגרים רבים חוששים מהשינוי הזה, אך לפעמים הוא בלתי נמנע, בין אם בגלל ירידה בתפקוד הפיזי או התפקוד המנטלי. לא תמיד הילדים יכולים לטפל בהוריהם באופן יום-יומי בעיקר בגלל הצורך הקיומי בהחזקת מקום העבודה לפרנסה, אך לפעמים זה גם עניין של מגורים מרוחקים או גורמים נוספים אחרים.
לכן משפחות רבות בוחרות באפשרות של הכנסת מטפל סיעודי מקצועי לעבודה, על מנת לטפל ביקיריהם.

מתי צריך לשקול טיפול סיעודי ביתי?

התחלת טיפול סיעודי הוא לרוב תוצאה של ירידה פתאומית בתפקוד המבוגר שיכולה לנבוע מנפילה חזקה, התדרדרות במחלה קשה, התדרדרות ביכולות המנטליות ובקבלת החלטות וכדומה. לרוב המטופל יעדיף להישאר בסביבה המוכרת לו בביתו מאשר לעבור למסגרת אחרת או למקום מגורים חדש, אך זה תלוי באמת במצבו הבריאותי.
כאן נכנסת האפשרות להעסקת מטפל סיעודי שילווה את הקשיש וידאג לצרכיו היום-יומיים. יש כמה אפשרויות והן בהתאם ליכולות הכלכליות:
  • הסתמכות על עובדי סיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי, המגיעים למספר שעות שבועיות המוקצות לכל קשיש על פי מצבו וזכאותו בהתאם. אלו עובדים המגיעים לביצוע דברים ספציפיים בביתו של הקשיש, כגון ניקיון קל, עזרה בהכנת אוכל וכדומה.
  • העסקת עובד במהלך היום ושעות הערות – העובד מגיע בבוקר ודואג לקשיש ולכל צרכיו עד סוף היום, ואז עוזב את הבית וחוזר למקום מגוריו.
  • העסקת עובד 24 שעות ביממה – העובד גר עם הקשיש בביתו ודואג לכל צרכיו.

מהם השיקולים כאשר בוחרים מטפל סיעודי?

ישנן כמה נקודות עיקריות אותן צריך לקחת בחשבון כאשר עומדים בפני בחירת מטפל סיעודי, בנוסף לדעתו של הקשיש (במידה ואכן הוא עדיין כשיר להפעיל שיקול דעת). הנקודות הללו נוגעות מן הסתם באורח חייו של המטופל. הנה כמה מהנקודות (לאו דווקא לפי סדר חשיבות – הרי לכל אחד יש סדר עדיפות אחר בעניינים כאלו):
  • וותק: חשוב שלמטפל יהיו הכשרה וניסיון מספקים בטיפול בקשישים, ואם ניתן אף השכלה בנושא. אלו יהוו בסיס טוב להתמודדות עם מצבים שונים במהלך שהייתו עם הקשיש, כמו גם מתן תרופות, שימת לב לפרטים, נקיטה באמצעי זהירות פיזיים (הרמה ונשיאה של המטופל במידת הצורך) ועוד. אגב, עיסוק במשך שנים רבות מדי עלול להביא את המטפל גם לסוג של שחיקה ויש לשים לב לנכונות המטפל לבצע את העבודה באופן איכותי ואכפתי.
  • שפה: התקשורת הבין-אישית בין המטפל למטופל צריכה להיעשות באופן הנוח למטופל, ולכן המטפל צריך לדעת לדבר את שפת המטופל לפחות ברמה בסיסית כזו שתאפשר לו להתנהל היטב במהלך היום. ישנם מבוגרים המדברים גם שפות נוספות (אנגלית, רוסית, צרפתית וכו') ואולי תוכלו להגיע לעמק השווה גם באופן הזה במידה והמטפל אינו יודע את השפה העברית כלל.
  • מין המטפל: יש אנשים שאכפת להם יותר ויש כאלו שפחות אכפת להם לגבי מין המטפל, ולכן כאן זה לרוב עניין של העדפה בלבד מבחינת המטופל.
  • כוח פיזי: במידה ויש צורך להרים את המטופל בגלל מגבלה פיזית, ובהתאם למשקלו, צריך לוודא עם המטפל\ת שיש להם כוח פיזי מספיק ואת הניסיון והטכניקה להרמת מטופלים. הרמה והושבה של אדם מבוגר אינם דברים פשוטים ויש לדעת כיצד עושים זאת בצורה נכונה – גם כדי למנוע נפילה של המטופל וגם כדי לשמור על בריאותו של המטפל מבחינה אורתופדית.
  • חיבור עם המטפל: החיבור עם המטפל צריך להיות הן עם המטופל והן עם המשפחה או האפוטרופוס. כדאי שיהיה חיבור כבר מהמפגש הראשון. הכי חשוב שהמטופל ירגיש בנוח עם המטפל, וכך הדברים ילכו בצורה יותר חלקה ויהיו פחות התנגדויות ואי הסכמות ביניהם במהלך הזמן.
  • מגורים: אם המטפל אמור לעבור לגור עם הקשיש, אז אין בעיה. במידה ומדובר במשרה חלקית או בכמה שעות שבועיות, כדאי שהמטפל יתגורר קרוב באופן יחסי על מנת שיהיה לו נוח להגיע ולחזור גם בשעות העומס. במקרה של משרה חלקית, בררו עם המטפל או עם חברת הסיעוד לגבי מעבר למגורים מלאים עם המטופל במידת הצורך (אם חס וחלילה חלה התדרדרות במצבו ויש צורך בטיפול 24 שעות ביממה).

רישיון למטפל זר

בכל הנוגע להעסקת מטפל זר יש לזכור שמדובר בחוקים מאוד נוקשים, רישיונות, אישורים ועוד. העסקת מטפל זר 24 שעות ביממה, כרוכה בהוצאת רישיון שעל המטפל לקבל. על מנת להעסיק מטפל עם רישיון, יש לפנות לחברות סיעוד מורשות ואלה דואגות שהמטפל יהיה בעל רישיון והעסקתו תהיה חוקית. בנוסף לכך, המטופל עצמו צריך לקבל את אישור משרד הפנים להעסקת עובד זר.
כדאי מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע הנוגעים בדבר על מנת שכל התהליך יבוצע בהתאם להנחיות ולחוקים. לא הייתם רוצים להיתפס במצב לא נעים כאשר אתם מעסיקים עובד זר ללא רישיון או אישור.

מעבר לבית אבות או דיור מוגן עם מטפל סיעודי

לכל בית אבות או בית דיור מוגן יש חוקים משלהם בעניין זה. בחלקם ניתן יהיה להגיע עם המטפל מלכתחילה ולהתגורר בדירה באופן עצמאי ובחלקם לא – יש לקבל את המידע בעניין באופן נקודתי מהמוסד עצמו.
בבית גיל פז לדוגמה, במידה והקשיש כבר מתגורר בדירה באופן עצמאי, אך עם הזמן חלה ירידה בתפקוד ומצבו דורש עזרת מטפל, ניתן להעסיק מטפל במסגרת הדיור המוגן. אם המצב מתדרדר באופן קיצוני, ישנה גם אפשרות לעבור למחלקה הסיעודית יחד עם המטפל. כמובן שמעבר כזה נתון לשיקולים רפואיים.
 
לחצו כאן לקריאה נוספת על מגורים בדיור מוגן עם מטפל סיעודי.




בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם