איך לשמור על שיניים בריאות בגיל הזהב

איך לשמור על שיניים בריאות בגיל הזהב
בריאות חלל הפה והשיניים חשובה בכל גיל החל מהרגע בו מבצבצת השן הראשונה שלנו. מעבר לפן האסתטי שבשמירה על שיניים בריאות, ישנו גם פן בריאותי שהוא הרבה יותר קריטי. בשנים האחרונות ידוע כבר כי קיומן של מחלות חניכיים מגביר את הסיכון לחלות במחלות הקשורות ללב ולכלי הדם (על כך בהמשך).
אז מה הקשר באמת בין השיניים שלנו למחלות לב וכלי דם? מהם הסממנים המעידים על בעיות בשיניים? מה כולל הטיפול בדלקת חניכיים? כיצד שומרים על השיניים בגיל הזהב? המשיכו לקרוא, ותגלו...

קשיים בשמירה על היגיינת הפה בגיל מבוגר

עם הגיל המתקדם, נוצר קושי בשמירה על ניקיון השיניים וחלל הפה. הנה מספר דוגמאות:
  • קושי פיזי צחצוח איכותי של השיניים – בעקבות התבגרות הגוף ותופעות כגון דלקת מפרקים, חלים בו שינויים בתפקודים המוטוריים, וגם פעולה פשוטה יחסית של צחצוח שינים בצורה מדויקת עלולה להיפגע בגלל קשיים בהזזת הידיים. פתרון חלקי אפשרי למצב זה הוא להשתמש במברשת שיניים חשמלית איכותית (יש להיזהר משחיקת החניכיים), כך שנדרשות פחות תנועות מצד המשתמש, או להיעזר באדם אחר, כגון מטפל.
  • יובש כרוני בפה – מחלות כרוניות שונות ותרופות מסוימות עלולות לגרום ליובש בפה כך שהרוק, המאזן את החומציות בפה ומכיל רכיבים אנטיבקטריאליים, אינו מתפקד יותר. הדבר יכול להוביל להתפתחות חיידקים ופטריות ומשם לבעיות חמורות. במקרה כזה, יש להרבות בשתיית מים, וניתן להשתמש בתחליפי רוק ובשטיפות פה. כמו כן מומלץ לצחצח את השיניים במשחת שיניים עם ריכוז גבוה של פלואור.
  • קושי בהגעה לרופא שיניים ושיננית – ישנם מבוגרים רבים שאינם יכולים להתנייד (או שיש להם קושי) באמצעות רכב או תחבורה ציבורית, והם תלויים בבני משפחה או מטפלים. התלות הזו יכולה להביא לדחיית קביעת תורים אצל רופאי השיניים ולהגעה אליהם. ככל שדוחים יותר את הטיפולים והביקורות התקופתיות הנזקים עלולים לגדול ולהפוך לבלתי הפיכים. את הקושי אפשר לנסות לפתור עם תכנון מוקדם של התורים לביקורת וארגון מלווה מבעוד מועד. כמו כן, ישנם ארגונים המספקים שירות של הגעת רופא שיניים לבית הקשיש עם כל הציוד הנדרש למתן טיפול. חשוב להיבדק בכל חצי שנה על מנת לגלות בעיות ולטפל בהן באופן מיידי.

אילו בעיות עלולות להיווצר במערכת השיניים והפה אצל מבוגרים?

הבלאי הטבעי של הגוף מתבטא מן הסתם גם במערכות השיניים והפה ומספר בעיות עלולות לצוץ בעקבות כך: חורים, דלקת חניכיים, שיניים מתנדנדות, אובדן שיניים, שחיקת שיניים, שברים וסדקים בשיניים, בעיות מוטוריות בלעיסה ועוד.
לשמחתנו, טיפולי השיניים כיום מתקדמים מאוד. כל עוד הבעיות מאובחנות בזמן, ניתן לטפל ולמנוע כאב עתידי. אך עוד לפני טיפולי השיניים (שהם אמנם מתקדמים אך עדיין לא נעימים כל כך), יש לדאוג לשיניים ולבריאותן על ידי צחצוחן פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי, או כל אמצעי אחר, להוצאת שאריות מבין השיניים.
גם בתחום התזונה יש לשים לב לכמה דברים:
  • יש להשתדל לא לאכול מאכלים קשים לנגיסה וללעיסה על מנת למנוע סדקים והיחלשות של השיניים
  • מומלץ להימנע ממשקאות ממותקים ו\או מוגזים
  • איכלו מאכלים העשירים בסיבים תזונתיים כגון פירות וירקות
  • איכלו מאכלים העשירים בסידן
  • השתדלו להימנע ממשקאות המכילים קפאין שכן הם עלולים לגרום ליובש בפה ולהכתמת השיניים
  • הפחיתו בלעיסת מסטיק – אפשר ללעוס מסטיק מדי פעם אך לא כדאי לעשות זאת באופן רציף למשך זמן רב, כיוון שהלעיסה הממושכת יכולה לגרום לשחיקת הסחוסי הלסת. בנוסף לכך, מסטיקים מכילים סוכר הפוגע בשיניים או לחלופין תחליפי סוכר וחומצות שגם הם יכולים לפגוע בשיניים
  • מומלץ להימנע מעישון

הקשר בין מחלות חניכיים ובעיות בחלל הפה למחלות לב וכלי דם

בשנים האחרונות מצאו כי ישנו קשר בין מצב הפה והשיניים למחלות לב וכלי דם – לסובלים מבעיות בחלל הפה ישנו סיכוי כפול לפתח מחלת לב וכן סיכוי מוגבר ללקות בשבץ.
אמנם הגורם לקשר הזה עדיין אינו ברור לגמרי, אך הכיוון הוא התפתחות חיידקים בחלל הפה והצטברותם שם בעקבות מחלות חניכיים או דלקות. חיידקים אלו חודרים למחזור הדם אל העורקים המגיעים לשריר הלב ובכך הם עלולים לגרום לזיהומים קשים בלב בכלל ובמסתמי הלב בפרט.
הסממנים למחלות חניכיים הם ריח לא טוב מהפה, דימומים חוזרים ונשנים, נפיחות, אדמומיות, תזוזה במבנה השיניים והיווצרות רווחים וכדומה. הדלקת גורמת להתרחקות של החניכיים מהשיניים וכך נוצרים מעין רווחים דרכם נכנסים החיידקים אל מחזור הדם.

כיצד מטפלים במחלות חניכיים אצל מבוגרים?

הטיפול כמובן תלוי במצב הדלקת. אם מצב הדלקת הוא התחלתי, יבוצע ניקוי אבנית ומצעי החיידקים הנמצאים בתוך החניכיים תחת הרדמה מקומית. תהליך זה נקרא הקצעת שורשים ומטרתו היא לצמצם את עומק הרווחים שנוצרו. במידה והדלקת חמורה יותר, רופא השיניים יבצע ניתוח עמוק יותר.



 
בואו לבקר. עכשיו אתם יכולים ליהנות ממסלולי הצטרפות נוחים במיוחד.
התקשרו 2686*
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:
    

אירועים אחרונים בבית גיל פז - לחצו לפרטים:
seperator

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

דיור מוגן מחירים
דיור מוגן מחירים
בישראל מתחולל בשנים האחרונות שינוי תרבותי שמתבטא בכך שיותר ויותר בני גיל הזהב מבקשים לעבור לגור במסגרת דיור מוגן. כלכלנים מציינים שחלק מתהליך זה מקורו בטרנד שהגיע מארצות הברית, וחלקו כתוצאה מרמת החיים הגבוהה של ישראלים שהגיעו לגיל השלישי, והם יכולים להרשות לעצמם לעבור לגור בדיור מוגן.
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
על ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות
בישראל חיים כיום כ-700,000 קשישים וקיימים כ-600 מוסדות שונים שמיועדים לטיפול בקשישים. רובם של מוסדות אלה נמצא בבעלות פרטית. מכל הקשישים בישראל רק כ-4% מתגוררים במסגרות ומוסדות שונים. במאמר זה נתמקד בבית דיור מוגן בהשוואה לבית אבות ובהבדלים העיקריים שביניהם.
חושבים לעבור?
נשמח לשמוע מכם
דיור מוגן בכפר סבא
פניה בצ'אט
חייג
כתוב אלינו
בית אבות יוקרתי באזור השרון - כפר סבא
רחוב הגבורות 1א' כפר-סבא
מתעניינים: 09-7642221
עמדת הקבלה 24/7: 09-7642222

 
בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו באינסטגרם